xfot. Aleksandra Kalista 2915 edycję "Sam na Scenie" można uznać za zamkniętą. W trakcie trzech dni festiwalowych mogliśmy zobaczyć 15 monodramów konkursowych oraz dwa Wieczory Mistrzowskie, w których wystąpili Gabriela Muskała oraz Paweł Ruszkowski. 

Obszerne podsumowanie dwóch pierwszych dni festiwalu zobaczyć można na naszej stronie (dzień 1; dzień 2), podobnie jak relacje z Wieczorów Mistrzowskich na deskach OT Rondo (Monodram "Podróż do Buenos Aires" Gabrieli Muskały i Koncert Poezji Śpiewanej "W sobie zestrajam sprzeczny ten świat, Apollinie, Boś chyba po to tylko dał mi lutnię w ręce" Pawła Ruszkowskiego).

Jury w składzie: Irina Gerasimenko, Gabriela Muskała, Małgorzata Paszkier-Wojcieszonek i Jan Zdziarski, po obejrzeniu piętnastu przedstawień konkursowych przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:

Wyróżnienia w wysokości po 600,00 zł ufundowane przez Słupski Ośrodek Kultury otrzymują:
- Natalia Cholewa z Młodzieżowego Domu Kultury w Opolu, za spektakl "Zołza" według dramatu Piotra Bulaka o tym samym tytule;

- Maciej Walter z Pałacu Młodzieży w Łodzi, za spektakl "Aseptyka" inspirowany powieściami "American psycho" Brada Eastona Ellisa i "Miłość współczesna" Toma Boyle'a

Dwie równorzędne trzecie nagrody, ufundowane przez Miasto Słupsk w wysokości po 1000 zł otrzymują:
- Błażej Tachasiuk z Chojnickiego Centrum Kultury, za spektakl "KAZANIE XXI" z inspiracji tekstem Leszka Kołakowskiego "Kazanie Księdza Bernarda"

- Paweł Ziegler z Teatru POŚWIĘCONEGO w Katowicach, za spektakl "Dobra zwrotka" na podstawie scenariusza autorskiego z wykorzystaniem tekstów Wojciecha Wencla i Jasia Kapeli

Trzy równorzędne drugie nagrody w wysokości po 1200 złotych ufundowane przez Starostę Powiatu Słupskiego oraz Słupski Ośrodek Kultury otrzymują:
- Magdalena Mikler z Miejskiego Domu Kultury w Bielsku Białej, za spektakl "Sercątko" na podstawie tekstów Herty Müller

- Julia Perzyńska z Młodzieżowego Centrum Kultury i Edukacji „Dom Harcerza” w Zielonej Górze, za spektakl "Ojczyzna moja jest prosiaczkiem" na podstawie sztuki Aliny Nelegi "Amalia bierze głęboki oddech"

- Szymon Szczęch ze Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Teatralnych w Tarnowie, za spektakl „bLʉMqʉ" na podstawie scenariusza autorskiego

Dwie równorzędne pierwsze nagrody po 1600 zł ufundowane przez Województwo Pomorskie i Słupski Ośrodek Kultury oraz torby z upominkami firmy Douglas otrzymują:

- Alicja Czarnuszka z Krajowego Centrum Kultury Niewidomych w Kielcach, za spektakl "Mańka" na motywach powieści Sylwii Chutnik "Kieszonkowy atlas kobiet"

- Angelika Sokólska z Wrocławia, za spektakl „Ja, Mania” na podstawie dramatu Artura Pałygi "W promieniach"

Jury pragnie złożyć podziękowanie, przyznane przez Zespół Kultury Żywego Słowa Rady Języka przy PAN, wraz z ufundowanymi przez Wydawnictwo PWN oraz Miejską Bibliotekę Publiczną w Szczecinie nagrodami książkowymi, za kultywowanie piękna ojczystej mowy i staranną dykcję, które otrzymuje Paweł Ziegler.

Zaproszenie Wiesława Gerasa do udziału w 33. Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora w Toruniu otrzymuje Szymon Szczęch.

Nagrodę Dyrektorki Słupskiego Ośrodka Kultury w postaci słoika ogórków małosolnych ukiszonych przez osobę dyrektorki otrzymuje Błażej Tachasiuk.

Wszyscy uczestnicy Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora otrzymali książki z serii "Czarnych książeczek z Hamletem" przeznaczone na ten cel przez Wiesława Gerasa – wydane przez Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu i Instytucję Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

O 15 spotkaniach „Sam na Scenie” możemy z radością powiedzieć wiele dobrego, nie tylko z racji skromnego jubileuszu. Nie było grzmiących fanfar, okazjonalnego szampana – i dobrze. Było zatem wiele przemyślanych i dojrzałych artystycznie przedstawień. Teatr Jednego Aktora pojawiał się w różnym kształcie – od ascetycznej formy teatru ubogiego – pusta przestrzeń sceny, aktor i jego wyobraźnia – po spektakle, w których wykorzystywane były techniki filmowe. Na zdecydowaną pochwałę zasługuje fakt odchodzenia od najczęściej spotykanych rozwiązań tworzących przestrzeń monodramu – stolików, wieszaków, a pojawiającym się rekwizytom bądź elementom scenograficznym realizatorzy nadawali różnorodne znaczenia. Tematykę spektakli tegorocznego finału zdominowały problemy dzieciństwa i rodziny. Nurt rozrachunkowy dotyczący wojny bądź ostatnich lat dominujący w poprzednich edycjach festiwalu stał się prawie niewidoczny.
Dziękujemy wykonawcom, ich instruktorom i reżyserom za twórcze postawy, za wkład pracy w przygotowanie spektakli, za to że 15 Finał Turnieju Teatrów Jednego Aktora 63. OKR stał się naszym wspólnym świętem.
Jury z wielką satysfakcją dziękuje Honorowym Patronom naszej imprezy – Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministrowi Edukacji Narodowej, Marszałkowi Województwa Pomorskiego, Prezydentowi Miasta Słupska, Starostwu Powiatu Słupskiego. Dzięki nim 63. Edycja Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego otrzymała godną oprawę. Słupskie Towarzystwo Kultury Teatralnej – Teatr Rondo i Słupski Ośrodek Kultury dowiodły swej niebywałej sprawności organizacyjnej, zapewniając jak najlepsze warunki prezentacji i doświadczenie prawdziwej gościnności. Dziękujemy, licząc na niezawodne trwanie przy Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim i nie pozostawianie w porzuceniu Samotnych na Scenie. Dziękujemy również wszystkim tym, którzy swą hojnością, życzliwym zainteresowaniem wspomogli tegoroczne spotkanie młodych twórców samotności scenicznej.

Finał "15. Sam na Scenie", fot. Jadwiga Girsa-Zimny, Aleksandra Kalista

belka 2018 OKR web

Sam na scenie belka Patronat Medialny

SNS Belka Patronat Honorowy