7 maja 2015 o godz. 18.00, w ramach DKF Projekcja, odbył się pokaz filmu „Światła wielkiego miasta” Charliego Chaplina z muzyka na żywo w wykonaniu Marcina Dymitera (gitara, elektronika) i Pawła Nowickiego (wibrafon, vermona, perkusjonalia).

Tym szczególnym seansem wróciliśmy do tradycji tapperskich, które były stałym elementem filmowych pokazów począwszy od narodzin kina aż do momentu przełomu dźwiękowego. To była również znakomita okazja dla widzów, by na dużym ekranie zobaczyć jedno z arcydzieł światowej kinematografii i przekonać się jak współcześni artyści interpretują za pomocą dźwięku klasyk z 1931 roku.

W „Światłach wielkiego miasta” reżyser ponownie wciela się w postać Trampa, który pomimo braku pieniędzy ma wielkie i ofiarne serce. Pewnego dnia spotyka na ulicy niewidomą kwiaciarkę i poruszony jej urodą, kupuje od niej kwiat. Dziewczyna myśli, że jest on bogaczem a włóczęga boi się wyprowadzić ją z błędu. Paradoksalnie tego samego wieczoru bohater Chaplina ratuje przed utonięciem pijanego milionera i dostaję od niego nagrodę. Może więc przynajmniej przez jakiś czas być wymarzonym opiekunem swojej ukochanej. Niestety, pieniądze się kończą, milioner po wytrzeźwieniu przepędza biedaka, a kwiaciarce grozi wyrzucenie z domu i przez brak środków na operację – dożywotnia ślepota... Zakochany Tramp zrobi jednak wszystko, by odmienić los dziewczyny.

Ten piękny, niemy film, mimo ponad osiemdziesięciu lat od premiery, wyraźnie mówi: mając pieniądze - można być nikim, a można nie mieć nic i sercem zdobyć wszystko. To także wspaniała komedia, pełna niezapomnianych postaci, rozbrajających pomyłek i gagów.

Praca z obrazem filmowym - szczególnie z kinem niemym i filmem dokumentalnym - wyrasta z zainteresowania sztuką filmową. Tak jak aktualnie poddaje się technicznej obróbce obraz w klasycznych filmach kina niemego, aby go zaktualizować i pozwolić na odbiór współczesnym widzom, tak odnosi się do również do dźwięku. Muzyka do filmów grana na żywo to rodzaj pytania: jak za pomocą muzyki odczytać, zinterpretować i uaktualnić istotną spuściznę kultury jaką jest kino? Część historii kina np. niemego, dzięki takim działaniom może zostać ponownie odczytana. Odwołujemy się do tradycji tapperów, którzy na żywo - oglądając obraz filmowy - tworzyli ścieżkę dźwiękową. Głównym założeniem tego projektu jest tworzenie oryginalnej, autorskiej muzyki do obrazów filmowych, która jest wynikiem myślenia o obrazie, wrażliwości na ten szczególny rodzaj przekazu wizualnego oraz jego interpretacji. Przygotowujemy muzykę która ma stapiać się z obrazem, wzmacniać i uwypuklać piękno filmu. Pragniemy dać nowy wymiar tej przestrzeni audiowizualnej - mówił współautor i wykonawca muzyki Marcin Dymiter.

Pokaz zrealizowano przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.