Prace prezentowane na wystawie "Dyplom na 6" są podsumowaniem czteroletniej  pracy uczniów Liceum Sztuk Plastycznych im. St. I Witkiewicza w Słupsku. Uczniowie w ramach pracowni specjalizacji artystycznej: aranżacja przestrzeni oraz fotografia artystyczna, a także pracowni rysunku i malarstwa oraz rzeźby przystąpili do egzaminu dyplomowego pod koniec czerwca bieżącego roku. Z 14 uczniów, komisja egzaminacyjna wyróżniła 7 uczniów ocenami celującymi, których prace prezentowane są na wystawie. 

"Siedmiu wspaniałych" swoimi dyplomami zabiera nas w wędrówkę po swoich marzeniach, emocjach, pragnieniach. Dotknięcie tematów uniwersalnych wyrażonych przez smugę światła (Natalia Majcherska), wędrówka w świat orientu żeby go zrozumieć (Tadeusz Czomber), świąt nadzwyczaj realny na pograniczu filmów Barei i Monty Python'a (Kajetan Wójcik), muzeum skrojone na wielką sztukę (Joanna Laskowska), ergonomiczne wykorzystanie działki na własne potrzeby (Zuzanna Tomińska), realne domy niczym z Półwyspu Arabskiego (Jordan Fiszka Borzyszkowski) oraz nowe życie starego budynku (Aleksandra Groblewska) pokazują indywidualną ścieżkę rozwoju, poszukiwań, odkrywania siebie a także twardego stąpania po ziemi. Wysoki poziom tegorocznych dyplomów ma również odzwierciedlenie już poza murami szkoły. Nasi absolwenci studiują na Akademii Sztuk Pięknych (Gdańsk, Łódź, Poznań) oraz Politechnice Gdańskiej i Wyższej Szkole Sopockiej (na kierunku architektura).

Życzymy im dalszych sukcesów, wiary w swoje możliwości i wytrwałego realizowania swoich marzeń.

Młodych artystów do dyplomu ze specjalizacji artystycznej przygotowały: Anna Wojcieszek (aranżacja przestrzeni) i Weronika Jędrzejczak (fotografia artystyczna) oraz Michał Rosa (rzeźba) i Sergiusz Powałka (rysunek i malarstwo).

 

Zuzanna Tomińska "(Bez)kresny  - zamknięty czy otwarty? kreowanie przestrzeni zmiennej poprzez idee domu inteligentnego"

Mój projekt polega przede wszystkim na zmechanizowaniu poszczególnych części domu, wskutek czego będziemy mieć możliwość przystosowania go do swoich potrzeb, stworzenia przestrzeni zmiennej, nieograniczonej, kompletnie nie narzuconej przez nikogo, kreowanej przez nas samych. Dzięki temu przerwiemy osobliwy krąg szukania idealnego mieszkania. Dom BEZkresny jest tym czego użytkownik chce. Poza kwestią mechaniczną, zależało mi na kształcie, wyglądzie. On również nie mógł być standardowy, zwykły, jednak miał wpasowywać się w otoczenie. Budynek ma tworzyć z posesją jedność. Części ogrodu, przyrody mają być częścią wnętrza, a ściany obiektu nie mogą tworzyć podziałów. Chodzi przede wszystkim o stworzenie przestrzeni otwartej, lecz zamkniętej. Użytkownik ma mieć wrażenie, że nic go nie ogranicza. W dalszym ciągu ma prywatność, znajduje się w swojej strefie komfortu, lecz jest zewsząd odsłonięty. Systemy zastosowane w projekcie mają dać użytkownikowi swobodną konfigurację swojego otoczenia.  

 

Jordan Fiszka Borzyszkowski " Futurystyczna forma morfologiczna- domki kopułowe na wysokim poziomie."

Celem projektu futurystycznych domów kopułowych na wysokim poziomie jest oryginalna atrakcja widokowa, która jest zarazem miejscem mieszkalnym dla turystów. Budowla wyglądem nawiązuje do meduzy urozmaicając jej charakter morski. Każdy z trzech domków został ulokowany w morzu, aby widok był niespotykany. Do kopułowej wieży dostać się trzeba przez skalny tunel, który został zainstalowany pod wodą. Na samym końcu tunelu została wbudowana winda która poprzez swoją wizualizację i muzykę poprowadzi turystę z samej głębi ziemi aż do poziomu morza. Do dyspozycji przemieszczenia się do kopuły są również schody, które ulokowane są dookoła słupa wieży. Szczególnie zachęcam poruszać się schodami nocą, ponieważ wzmocnienia otoczone zostały neonami a sama wieża lustrami. Atrakcyjne położenie tych budowli sprawia że ludzie mogą doznać prawdziwego relaksu i odpoczynku, ponieważ hałas miast i zgiełk tłumów ludzi zastąpiony jest delikatnym szumem morza i wiatru. Ponadto turystom służyć będzie widok na morskie fale z wyjątkowej perspektywy. 

 

Natalia Majcherska "Dzień/noc"

Mój cykl zdjęć opowiada o historii kochanków, którzy łapią równowagę
psychiczną poprzez korygowanie swoich wad, czują nierozerwalną więź z miejscem jakim jest morze. Morze utożsamia się z bohaterami w dwóch sytuacjach pasujących do cech ich charakteru. Bohaterka – NOC chce uzewnętrznić się z emocjami i stanami psychicznymi z widzem a także
traktuje to jak swego rodzaju terapię, która pomaga jej odpędzić negatywne myśli. Przezroczystość i dynamiczność NOCY to symbol wtapiania się w krajobraz nocny nad morzem, który jest tajemniczy, nieprzewidywalny i dynamiczny. Bohater DNIA jest zatem analogicznie odwróconą sytuacją. Z kolei
mężczyzna nie chcę okazywać swoich wątpliwości , woli pozostawić je dla siebie. Twardo stąpa po ziemi więc jest wyraźny , nierozmazany na fotografiach.

Fotografując ten cykl zdjęć chciałam przede wszystkim opisać poprzez fotografie uczucie,miłość, zrozumienie, równowaga w tej relacji. Morze nie jest przypadkowym dopełnieniem w moich zdjęciach. Na początku tworzenia dyplomu zadałam sobie pytanie “Co wykreowało moją osobę?”.
Pierwszym bodźcem piękna jakiego mogłam dostrzec to błękitu nieba i wody , które odbija mocne światło w upalny dzień. Plaża ,która dawała tyle możliwości zabawy. Obecność krajobrazu morskiego była ze mną od zawsze ,ten sentymentalny monotonny krajobraz morski inspiruje mnie.
Dostrzegam w nim piękno ,fotografując go dla mnie jest obiektem wielowymiarowej symboliki w sztuce.

 

Joanna Laskowska "Aliaż- projekt Guggenheim we Wrocławiu- muzea Guggenheima jako inspiracja do stworzenia przestrzeni dla sztuki współczesnej"

Muzeum Guggenheima. Choć jedno zapewne każdy potrafi wskazać. Tematem mojej pracy dyplomowej jest inspiracja muzeami Fundacji Solomona Guggenheima. Tworzę w ten sposób nową przestrzeń dla eksponowania sztuki nowoczesnej. Mieści się ona we Wrocławiu, na wyspie Bielarskiej przy Odrze. Owe miasto jest Europejską Stolicą Kultury z 2016 roku. Podstawowym więc motywem, stała się XX i XXI wieczna architektura, na czele z Frankiem Lloydem Wrightem oraz Frankiem Gehrym.
Pierwszy z architektów ma na swoim koncie realizację Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, natomiast drugi Muzeum Guggenheima w Bilbao oraz wciąż realizowane muzeum tej samej instytucji w Abu Dhabi. Bryła budynku nawiązywać ma do nurtu dekonstruktywizmu, który charakteryzuje projekty Franka Gehry`ego. Jego projekt w Hiszpanii, nazywany jest „efektem Bilbao”,który wyrwał owe miasto z kryzysu gospodarczego. Jego pomysły szokują, ale i wprawiają w zachwyt. Sama elitarność marki Guggenheim przyciąga zwiedzających z całego świata, lecz w połączeniu z nowatorskimi rozwiązaniami starchitekta, to sukces na miarę dzisiejszych czasów. Większość naszych miast jest zbudowana z samego szkła „bez twarzy”, tylko dla

gospodarek, a nie dla człowieczeństwa. Dlatego też, podjęłam się ryzyka
zaprojektowania czegoś dla ludzkości. Często projektowanie architektury nie jest pojmowane jako sztuka, lecz dla mnie jest i nie tylko... Jest to akt miłości oraz poświęcenia dla dobra ogółu. Wiele muzeów pełni nie tylko funkcję wystawienniczą. Są wykorzystywane również jako centra kulturalne.
Projektując program przestrzenny zaczęłam od prostych modelów, aby dostrzec w jaką stronę to dąży. Następnie nadałam im wstępny kształt, który w dalszej części proces ulegał przemianie.

 

Aleksandra Groblewska "Modna modernizacja czyli hotel w starej stodole- adaptacja budynku gospodarczego w Strzelinku"

 

Kajetan Wójcik "W ministerstwie miłości”- przestrzeń jako medium komentarza politycznego (socjologicznego, społecznego)"

Moja praca dyplomowa, zatytułowana <<”W ministerstwie miłości” - przestrzeń jako komentarz polityczny>>, będąca projektem renowacji Urzędu Gminy w Nowym Targu, zawiera w sobie kilka podstawowych zamierzeń, których wybór i motywację postaram się uzasadnić. Prawdopodobnie najbardziej kluczowym z przyjętych przeze mnie założeń była obserwacja, analiza oraz reinterpretacja najbardziej niesławnych elementów architektury współczesnej wschodniej strony Żelaznej Kurtyny. Została ona zwieńczona autorską hiperbolizacją - niemalże lirycznym przerysowaniem najbardziej charakterystycznych (często

negatywnie) cech tejże architektury oraz, co ważniejsze, filozofii. Częste naruszanie zasad BHP, łamanie norm budowlanych, ścinanie kosztów na materiałach i wykonaniu - wszystko to zainspirowało - lub wręcz popchnęło mnie - do podjęcia tego konkretnie problemu. Postarałem się zbadać go jak najbardziej dokładnie. Nawet bardziej subtelne manipulacje, takie jak chociażby tendencja do malowania budynków na zielono lub patologie w wewnętrznej organizacji administracji zostały zanotowane w mojej pracy. Mój dyplom
traktuję bardzo plastycznie, z widoczną dawką dystansu oraz ironii. Chciałem, by moją pracę można było odczytywać jako szalone krzywe zwierciadło lub jako abstrakcyjną, niezrozumiałą do końca groteskę bardziej niż dosłowną i dokładną krytykę naszego świata.

 

Tadeusz Czomber "Villa orienta- azyl współczesnego Egipcjanina. Projekt dom znajdującego się w nowej stolicy Egiptu."

Głównym celem projektu jest próba zatarcia podziału w religii Islamu na sunnitów, szyitów i charydżytów. W tym punkcie wykorzystany został fakt, że poszczególne kraje muzułmańskie są w większym lub mniejszym stopniu zdominowane przez jeden z odłamów. Ponadto dane prezentują różne osłony kultury arabskiej, a co za tym również idzie, odmienne style architektoniczne.
Projekt Villa Orienta stara się w subtelny i estetyczny sposób połączyć ze sobą wyżejwspomniane style, wykorzystując ich najbardziej rozpoznawalne cechy.

Drugim celem projektu jest urozmaicenie estetyczne aglomeracji miejskiej nowej stolicyEgiptu. Jest to ważne dla przestrzeni miasta położonego w tak popularnym i chętnie uczęszczanym kurorcie, ponieważ ma ona zostać zbudowana na kanwie programu Smart City.
Najprawdopodobniej poświęci on jakiekolwiek ślady dorobku kulturowego Egiptu i muzułmanów ogólnie, dlatego potrzeba chociaż uproszczonych form charakterystycznych dla sztuki arabskiej, które będą przypominać mieszkańcom i turystom, że dane jest im przebywać w kraju kultury.Ponadto Villa Orienta oprócz stanowienia rozpoznawalnego punktu widokowego ze względu na
swoją, nietuzinkowość i gabaryty, może być ewentualnie stawiana wielokrotnie jako prestiżowy dom mieszkalny dla wielu majętnych Egipcjan, którzy zamieszkają w nowej stolicy.
Taka opcja jest możliwa właśnie dzięki jej uproszczonej formie, która nie odstępuje od założeń programu Smart City, na którym oparta jest budowa nowej stolicy, ponieważ taka właśnie forma odpowiada planowi Smart House, zakładającego nienaganną estetykę, ale także nowoczesne, proste rozwiązania oraz łatwość postawienia budynku.
Ostatni cel projektu to próba przywrócenia ducha dawnej architektury arabskiej, która obecnie często jest spłaszczana do stylu orientalnego.
Co prawda nie obraża on architektury i wystroju wnętrz w stylu arabskim, ale wrzuca go do jednego worka ze sztuką hinduską, chińską i japońską. Chociaż najczęściej zostaje on na pierwszym planie, to w projekcie ważne jest by był on czystym odzwierciedleniem tradycyjnych rozwiązań budowlanych i dekoracyjnych na miarę dzisiejszych czasów.

Koordynator wystawy: Sergiusz Powałka - Liceum Sztuk Plastycznych w Słupsku
Opracowanie: Jadwiga Girsa-Zimny, Krzysztof Przygoda - Słupski Ośrodek Kultury
Projekt plakatu: Paweł Sadowski - Słupski Ośrodek Kultury