Słupski Ośrodek Kultury

Ośrodek Teatralny Rondo | Pracownia Ceramiczna

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Magmen
Gatunek Rock Metal
Tagi

Zakładka

Bookmark and Share

Rok 1979, na próbie zespołu "TN'T" (nazwa pochodzi od tytułu utworu AC/DC) odbywającej się w słupskim klubie "EMKA" pojawia się gitarzysta Grzegorz Kwiecień. Od tego momentu zaczyna się historia zespołu. W skład ówczesnego zespołu wchodzili: perkusista - Dariusz Bistryczan-"Bystry", basista-Dariusz Kuffel, a także gitarzysta - Piotr Nebesio. Ich pierwsze spotkanie z wymienionym na początku gitarzystą owocuje świetną zabawą. Na tej samej próbie powstaje główny motyw muzyczny utworu pt. "Popioły". W tamtej chwili przestaje istnieć formacja "TN'T", a powstaje grupa Magmen. Od samego początku muzycy grają swój ukochany Hard Rock. Inspiracją dla nich są ówcześni giganci gatunku: AC/DC, Deep Purple, Budgie, Saxon, Judas Priest i oczywiście Black Sabbath.

Już w pierwszym roku istnienia zespołu przychodzi pierwszy sukces - I miejsce na przeglądzie OMPP połączyło grupę Magmen z instruktorem muzycznym Andrzejem Guzińskim. Współpraca z "Guzikiem" daje efekty na kolejnych festiwalach i przeglądach w postaci I miejsc, trofeów i pucharów. Jednak wciąż najważniejszym pozostaje granie i zabawa z tym związana.

Po krótkim okresie Magmen to już trio. Nebes odchodzi - powód to dziewczyna i życie. To odejście nie jest jednak w żadnym wypadku katastrofalne dla istnienia grupy. Magmen wciąż żyje i ma się dobrze, chociaż to nie będzie trwało długo. Bystry , Kuffel I Drqwal muzycznie są niereformowalni, a dla Hard Rocka nastają cięższe czasy. Hard odchodzi w zapomnienie, a w jego miejsce wkraczają kolejno Punk Rock, a następnie Nowa Fala Brytyjskiego Heavy Metalu (NWOBHM). MagmenN nie ma zamiaru się zmieniać, ma być hard i koniec. Lata 82-83 to dobry okres poznawania muzyki, tej prawdziwej. Wszyscy idą do przodu, z duchem czasu, z MAGMEN do lat 70-tych. Lata 85-87 to dużo koncertów na scenie amatorskiej, lokalnej i krajowej. Do zespołu dołączają klawiszowiec i gitarzysta. Brzmienie muzyki nabiera swego rodzaju miękkości, stosowane są inne rozwiązania aranżacyjne. Później przychodzi występ na "MOKOTOWSKIEJ JESIENI MUZYCZNEJ" w Warszawie. Niestety bez większych sukcesów, chociaż podobno na próbach zespół był nie do pobicia, a przynajmniej tak twierdzili inni uczestnicy.

Młody Gitarzysta, Wojciech Pszoniak, wnosi do zespołu ogromny zastrzyk zapału i energii. Wychowany na tej samej muzyce, mimo różnicy wieku idealnie mieści się w założeniach Hard Rocka, które od początku przyświecały Magmenowi . Przez lata w zespole przewinęło się wiele wokalistek i wokalistów, zawsze jednak trio stanowiło podstawę grupy, a na koncertach rozbrzmiewał wokal Grzegorza. Odchodzi Wojciech Pszoniak i zakłada własną formację rockową - "State Kontrol".

Dla Magmenu przychodzą gorsze czasy. Wyjazdy basisty za granicę, praca i sprawy osobiste powodują zawieszenie działalności na ponad 10 lat. Kiedy w 2001 roku zespół reaktywował się, zamiar miał tylko jeden - nagrać stare utwory, ale wydarzyło się coś co zmieniło plany. Do zespołu trafia nowa wokalistka - córka dobrego znajomego grupy - Natalia Sikora. Niespełna 15-letnia dziewczyna znakomicie zaaklimatyzowała się w zespole i poczuła muzykę.

Zespół koncertuje i niestety dysponuje tylko nagraniami koncertowymi, a wydanie jakiejkolwiek płyty może nigdy nie nastąpić. Granie na żywo jest najlepsze, choć Hard Rock nigdy nie pchał się na afisze, to jest to muzyka z duchem starych, dobrych czasów i warta propagowania na antenach wszystkich rozgłośni.


Skład:
Natalia Sikora – Wokal
Grzegorz Kwiecień – Gitara
Dariusz Kuffel – Gitara Basowa
Dariusz Bistryczan - Perkusja

Nagrania pochodzą z sesji w WDK z 1989 roku oraz z koncertu "Małe Dinozaury" z 1997 r.

Albumy (2)
Utwory (7)
# Song

O Słupskim Archiwum Muzycznym

Archiwizacja i digitalizacja materiałów muzycznych znajdujących się w słupskich placówkach kultury. Program realizowany przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ma na celu utworzenie archiwum komputerowego oraz zachowanie i utrwalenie materiałów muzycznych wykonawców działających na terenie miasta w minionych latach oraz ich ciągłą aktualizację o materiały nowo pozyskane.

Ogromną część unikalnych nagrań znajdujących się w zbiorach prywatnych oraz w słupskich placówkach kultury, zrealizowano na nośnikach analogowych, przez co mogą ulec uszkodzeniu lub utraceniu. Digitalizacja nagrań na nośniki cyfrowe gwarantuje ich zachowanie, rozpowszechnianie i promowanie bez ryzyka ich utraty, w jakości czasami o wiele wyższej niż oryginał. Materiały udostępnione za zgodą wykonawców podlegają cyfrowemu czyszczeniu, odszumieniu oraz wyrównaniu poziomów głośności w celu ich dostosowania do obowiązujących norm jakościowych. Dopiero tak przygotowane są sukcesywnie umieszczane w Słupskim Archiwum Muzycznym z możliwością ich odsłuchu i wyszukiwania według wielu kryteriów.

Jednocześnie zwracamy się z prośbą do wszystkich osób posiadających unikalne nagrania słupskich wykonawców "muzyki młodzieżowej" z lat 1970-2000 o umożliwienie ich wykorzystania i umieszczenia w katalogach SAM.