Przedstawiam krótką relację z budowy klasycznego modelu akrobacyjnego Curare. Jest to mój sentymentalny powrót do ikony modeli akrobacyjnych z lat 80 ,model klasy F3A projektu mistrza świata Hanno Prettnera.
Modelarze w ostatnich czasach bardzo chętnie wracają do vintagowych konstrukcji budowanych samodzielnie od podstaw na przekór zalewającym rynek modelarski gotowym zestawom modeli drewnianych, piankowych i plastikowych.
Przedstawiamy zdjęcia z budowy krok po kroku modelu Curare 40 z silnikiem spalinowym 6,5cm3 i Curare 20 z silnikiem 3,5 cm3.
Pierwszą czynnością jest wykonanie boczków kadłuba oraz wzmocnienie ich sklejką 0.8 mm
Kolejne etapy sklejania kadłuba.
Sprawdzamy nitką, czy kadłub jest w osi.
Pozostawiamy kadłub do wyschnięcia. W następnej kolejności w budowie Curare jest statecznik poziomy i pionowy. Na początku przy pomocy szablonów wykonamy żeberka.
Ponieważ Curare ma ujemny kąt wzniosu statecznika poziomego, do jego budowy używamy takiej nietypowej deski montażowej.
Następnym etapem jest statecznik pionowy.
Gotowe usterzenie pokrywamy balsą 1mm. Spływy - żeby je wzmocnić, zakończymy listewkami sosnowymi.
Warto dodać, że wszystkie tzw. rybki (zakończenia stateczników i skrzydła) najlepiej wykonać na sklejce oklejonej z dwóch stron balsą i oszlifowaną do kształtu profilu. Końcówki stateczników wyglądają na delikatne, ale w osi są wzmocnione sklejką 0,8 mm
Podobnie jak przy stateczniku, wykonujemy aluminiowe szablony i bloczki żeber do skrzydła.
Żeby nadać właściwe kąt wzniosu oraz natarcia skrzydło montujemy na specjalnym stelażu.
Następnym etapem jest chowane podwozie.
W mniejszej wersji Curare podwozie jest stałe. Podwozie jest z drutu o średnicy 3 mm i jest przykręcone do tych klocków w skrzydle.
A oto przyrząd do skręcania sprężyn podwozia.
Przed wklejeniem dolnej części kadłuba wykonujemy popychacze do napędu sterów.
A tak wygląda obkurczanie butelki po napojach przy pomocy opalarki. Kabinka gotowa.
Pomalowana Curare 40.
A to jest mniejsza wersja Curare 20.
Koniec relacji
Modele wykonał i relację przygotował Krzysztof Herman z Aero Model Klub Słupsk