logo_sdopNasz wniosek pt. "U mnie słowo droższe od pieniędzy" został rozpatrzony pozytywnie i otrzymał ostateczną akceptację Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt realizowany będzie w ramach programu "Promocja czytelnictwa" ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszy Promocji Kultury. Przy wsparciu środków Miasta Słupsk jako wkład własny.

Działania edukacyjne i artystyczne projektu będą służyły promowaniu czytelnictwa a przede wszystkim literatury polskiej. Chcemy tworzyć modę na czytanie, na noszenie książki w plecaku i wyjmowanie jej w wolnych chwilach zamiast telefonu. Będziemy zamieniać słowo pisane na słowo mówione lub na znak materialnie istniejący w przestrzeni.

Słowo pisane i mówione jest sztuką dostępną wszystkim, jako dziedzina życia społecznego i kulturalnego, i jest obecne w życiu każdego. Słowo, które traci we współczesnej kulturze obrazkowej na wartości, coraz częściej wypowiadane jest zbyt pośpiesznie, zbyt niewyraźnie, gubiąc sens przekazu. W czasach, kiedy przyzwyczajeni do bombardowania słowami z reklam, krótkimi tekstami internetowymi coraz rzadziej sięgamy po książkę, będziemy odkrywać moc słowa na warsztatach, spotkaniach, konsultacjach i spektaklach. Przez dziesięć miesięcy trwania projektu, jego odbiorcy będą mieli sposobność poznania w czasie różnorodnych wydarzeń programu meandrów literatury polskiej - od tekstów klasycznych po współczesne.

Akcja "Selfie z Książką" w ramach projektu "U mnie słowo droższe od pieniędzy"

23 kwietnia będziemy obchodzić Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Z okazji tego święta zostanie przeprowadzona akcja "selfie z książką", polegająca na zachęceniu mieszkańców Słupska do oddawania się lekturze w miejscach publicznych i robieniu sobie zdjęć, publikowanych następnie na portalu społecznościowym Facebook i przesyłanych do SOK, który stworzy galerię on-line. Wydarzenie zacznie się o godzinie 17:00 i potrwa 24 godziny. Mamy nadzieję na zwrócenie uwagi przechodniów na akcję, a w szerszym planie na dołożenie małej cegiełki do idei popularyzacji czytelnictwa. Istnieje możliwość pojawienia się Internetowego trendu, przedłużenia idei upubliczniania selfie z książkami - oczywiście zależy to od woli słupszczan. Jeśli takowy trend się pojawi, otoczymy go techniczną opieką na czas trwania projektu "U mnie słowo droższe od pieniędzy" poprzez udostępnienie albumu na Facebooku, gdzie owe zdjęcia będą publikowane.


Warsztaty "Słowo pisane a słowo mówione"

Zapraszamy  uczniów  szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,  studentów i dorosłych zainteresowanych sztuką słowa.

Warsztaty głosowej interpretacji literatury pt.  „Kupuję, reszty nie trzeba”.

Cytat w tytule warsztatów pochodzi z książki Rubena Gallego „Białe na czarne”. Jest to powieść opisująca życie niepełnosprawnego dziecka w sowieckim domu dziecka. Obrazy makabrycznej codzienności, w której najważniejszą wartością jest ocalenie godności człowieka. Wspomnianym zdaniem główny bohater podsumowuje transakcję, której treścią jest chęć nabycia wolności. Oto w swej sennej marze znajduje się w Ameryce, gdzie „wszystko można kupić i sprzedać”.

„- Co jest w sprzedaży?
- Dzień wolności (…)
- Ile kosztuje?
- Odrobinę mniej niż życie.
- Kupuję, reszty nie trzeba.”

Jak to się ma lub przynajmniej może mieć do naszego spotkania warsztatowego? Często w naszych głosowych interpretacjach literatury zaczynamy od wyprowadzenia armat. Chcemy strzelać z działa, które nazywamy wolnością, miłością, samotnością, nienawiścią, godnościową, okrucieństwem. Wydaje nam się, że wiemy wszystko o emocjach walczących ze sobą w tekście, a rozmiar naszego patosu lub szczerości jest tak wielki, że nie słyszymy nic poza tym. Zapominamy porządnie uzbroić nasze pistolety, karabiny i armaty. Im większa sprawa tym więcej dobrze naładowanej broni potrzebujemy. Nie ślepaków. Dobrego uzbrojenia. Właśnie tak by kupić i nie czekać na resztę.

Kolejne lata obcowania z literaturą, która brzmi na żywo, uświadamiają mi ogromną potrzebę rozwoju i pracy nad podstawami. Podstawami podstaw, o których zdaje nam się zapominać, bo straszą niczym koszmar. ODDECH, ARTYKULACJA I DYKCJA. O muzo! Co to? Po co? Rzecz jasna i oczywista. Jeśli tak, to tylko sobie o nich przypomnimy i będzie tylko miło. Jeśli jednak jest coś o czym zapomnieliśmy, będzie trochę trudniej i mniej przyjemnie. Pomęczymy się z dźwiękami, by wydobyć z nich maksimum. Spróbujemy zbudować nasze interpretacyjne pałace zaczynając od wykopania fundamentów i rozrobienia zaprawy. Będzie nam ciężko. To fizyczna praca. Ale warto, choćby spróbować. Serdecznie zapraszam.

Koncepcja i realizacja warsztatów – Mateusz Nowak

Godziny zajęć:
05.05 (piątek) 16.30 - 20.30
06.05 (sobota) 10.00 - 16.00

Miejsce  warsztatów: Ośrodek Teatralny – Rondo (sala widowiskowa), ul. Niedziałkowskiego 5a w Słupsku

Warsztaty głosowej interpretacji literatury ph. „Kupuję, reszty nie trzeba” prowadzi Mateusz Nowak – polonista i logopeda (UMCS Lublin), monodramista, recytator, instruktor żywego słowa. Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi "za zasługi w działalności edukacyjnej i artystycznej w dziedzinie recytacji, kultury żywego słowa i teatru amatorskiego". Na stałe związany z Dzielnicowym Domem Kultury „Węglin” w Lublinie. Stypendysta Marszałka Województwa Lubelskiego, Narodowego Centrum Kultury i Prezydenta Miasta Lublin.  Realizował projekty edukacyjne współfinansowane środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Architektura Słowa”, „Między literą a słowem” i „Słowo z człowieka wywołane”.

fot. Paweł Sadowski


 "Otwarte Słowa - spotkanie przy herbacie"

To spotkania z poezją przy herbacie skierowane przede wszystkim do seniorów i osób dorosłych. Można posłuchać, przeczytać czy powiedzieć wybrany tekst. Należy przynieść wybrany fragment prozy lub wiersz.

"Nie obiecuję ci wiele...
Bo tyle co prawie nic...
Najwyżej wiosenną zieleń...
I pogodne dni...
Najwyżej uśmiech na twarzy...
I dłoń w potrzebie...
Nie obiecuję ci wiele...
Bo tylko po prostu siebie..." B. Leśmian

Do prezentacji zapraszamy osoby mające już swój dorobek w prezentacjach żywego słowa, ale także osoby, które do tej pory nie próbowały swoich sił w recytacji.

Pierwsze spotkanie odbyło się 9 maja godz. 11.00, kolejne jesienią.

fot. Paweł Sadowski


Warsztaty pn. „DYKCJA NIE FIKCJA” dla klas I - III

Sposobem na ćwiczenie prawidłowej wymowy i kształcenia kultury słowa u dzieci mogą być trudne wierszyki polskich poetów, K. I. Gałczyńskiego „Strasna zaba”, J. Brzechwy „Chrząszcz”, „Znaki przestankowe”, „Katar” i J. Tuwima „Lokomotywa”, „Bambo”, „Dwa Michały” i wiele innych. Podczas spotkania dzieci dowiadują się czym jest dykcja i poznają wiersz dla sepleniących K. I. Gałczyńskiego pt: „ Strasna zaba”. Jest też gimnastyka buzi i języka oraz zabawa „ Co w trawie piszczy?”, w czasie której uczestnicy zakładają maski chrząszczy, biorą do rąk zabawki akustyczne i uczą się wiersza „Chrząszcz” Jana Brzechwy. Jest też „poduszkowa” zabawa z samogłoskami A- E- I- O- U- Y, a potem wspólne, rytmiczne skandowanie ćwiczeń: Tra- tre- tri- tro- tru- try; Sza- sze- szi- szo- szu- szy; Skra- skre- skri- skro- skru- skry... a na końcu wojna na poduszki !
Warsztaty prowadzi Przemysław Laskowski.

fot. Paweł Sadowski


02 plakat ver 2"Miłość dojrzała", koncert słowa

W sobotę 27 maja 2017 o godz.18.00 w Ośrodku Teatralnym Rondo odbył się piękny, nastrojowy koncert poetycki pt. „Miłość dojrzała”, przygotowany przez uczestników spotkań "Otwarte słowa". Wykonawcy podzielili się z publicznością swoją wrażliwością, talentem i tym co drzemie na dnie serca... A publiczność nagrodziła prezentacje gromkimi brawami.
Wiersze miłosne nigdy się nie starzeją, w koncercie słuchaliśmy strof poezji miłosnej Bolesława Leśmiana, Tadeusza Kubiaka, Juliana Tuwima, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Wisławy Szymborskiej, Jana Twardowskiego i Jacka Podsiadło.
Wykonawcy: Małgorzata Burjan, Wiesław Dawidczyk, Halina Gawrych, Anna Krawczuk, Łukasz Kowalczyk, Danuta Magierska, Danuta Reszka, Patryk Skarbek-Tłuchowski, Halina Staniszewska, Paulina Stolarczuk, Michał Studziński, Jerzy Zellma.
Projekt „U mnie słowo droższe od pieniędzy” dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Słupsk jako wkład własny.

fot. Aleksandra Kalista


irena junWarsztaty "Słowo pisane a słowo mówione" II

Warsztaty pt. "Mówię czy gram". Koncepcja i realizacja warsztatów – Irena Jun

Zapraszamy do udziału wszystkich zainteresowanych sztuką słowa. W programie warsztatów, spotkanie z prozą. Odczytanie formy utworu i wynikającej z niej linii interpretacyjne, dobór środków ekspresywnych i sposób aranżacji utworu.

"Recytacja jest mówieniem. Nie jest mową ptaków, aniołów, nie jest sztucznym sposobem wypowiadania słów, ani wzniosłym, ani bezbarwnym, ani przesadnie wystudiowanym, jest po prostu mówieniem własnym językiem tego, co stworzyli inni, odkrywaniem słów, znajdowaniem powodów, dla których są w takiej a nie w innej metaforze , poszukiwaniem miejsca logicznego akcentu."
Mój warsztat teatralny - Irena Jun

Warunki uczestnictwa:
Wszyscy uczestniczą w całym dziesięciogodzinnym warsztacie. Udział w warsztatach jest bezpłatny. Organizatorzy nie zwracają kosztów podróży i nie zapewniają noclegów oraz wyżywienia. Na zajęciach obowiązują miękkie obuwie i niekrępujące stroje pozwalające wykonywać proste ćwiczenia i kłaść się na podłodze.

Miejsce  warsztatów:
Ośrodek Teatralny – Rondo (sala widowiskowa), ul. Niedziałkowskiego 5a w Słupsku

Godziny zajęć:
29 czerwca - czwartek 15.00 - 19.00
30 czerwca - piątek 11.00 - 14.00

MISTRZYNI SŁOWA IRENA JUN
Wybitna aktorka teatralna, reżyserka, jedna z najlepszych odtwórczyń ról Beckettowskich. Mistrzyni słowa, umiejąca połączyć dyscyplinę artystyczną z perfekcją wykonania. Ukończyła Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w 1957 roku rolą Maryny w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Wacława Nowakowskiego w Teatrze Zagłębia
w Sosnowcu. Współpracowała z wieloma ciekawymi reżyserami, m.in. z Józefem Szajną, Jerzym Grzegorzewskim, Antonim Liberą. Wystąpiła też w kilkunastu spektaklach Teatru Telewizji. Wychowała wiele pokoleń aktorów, była wykładowcą Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W ostatnich latach była związana z Teatrem Studio, prowadzi też Jednoosobowy Teatr Poezji Ireny Jun.


fot. Paweł Sadowski


 DSC5438 1080pxW cyklu "Mistrzowskie słowa" 1 lipca, godz. 18.00 odbył się pokaz przedpremierowy najnowszego monodramu Ireny Jun pt. "Matka Makryna"  na podstawie  powieści Jacka Dehnela z wykorzystaniem poematu "Rozmowa z Matką Makryną Mieczysławską" Juliusza Słowackiego.

W wywiadzie Anety Gieroń,  Irena Jun mówi tak: "właśnie uczę się nowego monodramu i zdaje mi się piekielnie trudny, być może ze względu na temat. Tekst powstaje na podstawie powieści Jacka Dehnela "Matka Makryna". To historia słynnej oszustki religijnej podziwianej przez papieży i... Juliusza Słowackiego. "Matka Makryna" to monolog przeoryszy klasztoru bazylianek w Rzymie, matki Makryny Mieczysławskiej. W latach 40. XIX wieku stała się obiektem fascynacji i uwielbienia polskiej emigracji i europejskiej prasy, kiedy opowiedziała o prześladowaniach, jakie spotkały ją ze strony władz rosyjskich. Sięgnęła szczytów władzy, zarówno świeckiej, jak i kościelnej. Słowacki napisał o niej poemat "Rozmowa z Matką Makryną Mieczysławską", który ja grałam przed laty i do którego to tematu chcę wrócić, by być uczciwa w stosunku do siebie samej. Będę mówiła fragment ze Słowackiego i Dehnela, ale większość będzie Dehnela. Dla mnie to duże wyzwanie i trudność, ale jednocześnie ostroga do pracy." 

http://www.biznesistyl.pl/ludzie/wywiady/4910_uz-nie-musze-szybciej-i-szybciej-biec-w-maratonie-zycia.html

fot. Paweł Sadowski

2 listopada o godz. 19.00 odbył się drugi pokaz monodramu "Matka Makryna". Dodatkowy spektakl, na specjalne życzenie widzów, dla których zabrakło wejściówek 1 lipca.

fot. Aleksandra Kalista


Ziuta Zającówna plakat fullresZapraszamy wszystkie osoby zainteresowane pracą ze słowem: recytatorów, nauczycieli, aktorów.

"Słowa znaczą to, co chcę żeby znaczyły". Alicja w Krainie Czarów

"Mówienie jest integralną częścią aktywności całego ciała. Nawyki oddechowe, postawa ciała, sfera sensoryczna, emocjonalna i wyobraźnia są w równym stopniu angażowane w proces artystycznej wypowiedzi. Celem warsztatów jest odkrycie własnych zbędnych napięć w ciele, które utrudniają komunikację i dostęp do pełnego wykorzystania wyobraźni i spontanicznej kreatywności. Materiałem do interpretacji jest współczesna literatura polska i zmierzenie się z różnymi konwencjami literackimi interpretowanego tekstu, od japońskich wierszy Haiku w tłumaczeniu Czesława Miłosza, które w esencjonalnej, oszczędnej formie pozwalają na odczucie "ciężaru" i "wagi" słów, po teksty I. Witkiewicza, St. Themersona, S.Barańczaka, pełne emocjonalnego kontekstu, gier językowych, zabawy formą słowa. Ćwiczenia są inspirowane metodą pracy nad głosem Kristin Linklater ("Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i tekstem") i różnymi technikami treningu, które stosuję we własnej praktyce, jako aktorka i pedagog."
Ziuta Zającówna

Warunki uczestnictwa:
Wszyscy uczestniczą w całym dziesięciogodzinnym warsztacie. Udział w warsztatach jest bezpłatny. Organizatorzy nie zwracają kosztów podróży i nie zapewniają noclegów oraz wyżywienia. Na zajęciach obowiązują miękkie obuwie i niekrępujące stroje, pozwalające wykonywać proste ćwiczenia.

Miejsce  warsztatów:
Ośrodek Teatralny – Rondo (sala widowiskowa), ul. Niedziałkowskiego 5a w Słupsku

Godziny zajęć:
31 sierpnia - czwartek 10.00 - 16.00
01 września - piątek 12.00 - 16.00

Zgłoszenia:
Przyjmowane są telefonicznie pod numerem 59 842 63 49 (Katarzyna Sygitowicz-Sierosławska) lub osobiście w OT Rondo. Liczba miejsc ograniczona (15 uczestników), o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

ZIUTA ZAJĄCÓWNA
Dr hab. Józefa Jamróz-Zając vel. Ziuta Zającówna – wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, reżyser, laureatka nagród na międzynarodowych festiwalach teatralnych (Wrocław, Toruń, Szczecin). Aktorka-monodramistka. Stypendystka Polsko-Amerykańskiej Fundacji Fulbrighta (2007, projekt badawczy na temat Praktycznych aspektów metody Kristin Linklater pracy nad głosem). Redaktorka polskiej wersji językowej książki K. Linklater UWOLNIJ SWÓJ GŁOS. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową. Związana z amatorskim ruchem artystycznym jako jurorka festiwali teatralnych i konkursów recytatorskich oraz instruktorka.

Warsztaty pt. "Słowo pisane a słowo mówione" w ramach projektu „U mnie słowo droższe od pieniędzy".

fot. Paweł Sadowski


WP 20171018 09 23 58 ProSłowa na ulicy - akcja plastyczna przygotowana we współpracy z młodzieżą
i nauczycielami z Zespołu Szkół Technicznych w Słupsku

W jesiennych warsztatach wzięli udział uczniowie wraz z nauczycielami, którzy
z koordynatorem zadania przygotowali mapę ulic pisarzy i poetów polskich w Słupsku. Czytając wybraną prozę i poezję dokonali wyboru, których autorów i jakie cytaty pojawią się na ulicach. Wybrali ulice znajdujące się w centrum miasta. W jednym przypadku postanowili, że na ulicy Wojska Polskiego, pomimo że jej patronem nie jest żadem z pisarzy znajdzie się
fragment z powieści "Kamieni na szaniec" Aleksandra Kamińskiego.

W szkole odbyły się warsztaty przygotowania szablonu, z doborem użycia odpowiedniego liternictwa, sposobu jego nanoszenia na inny nośnik, wykorzystano technikę mostkowania w wykonaniu szablonów. Uczniowie wzięli udział w warsztatach street art'owych (w szkole - przygotowanie do działań, na ulicach - działania z farbami w pojemnikach pod dużym ciśnieniem, przeznaczonymi do rozpylania).

W akcji ulicznej, w dniach 16,18 i 20 października, wzięła udział klasa II Technik Organizacji Reklamy - pod kierunkiem Aleksandry Adler, Kingi Zaborowskiej i Katarzyny Tomasiak - nauczycieli z zakresu przedmiotowego kierunku technik organizacji reklamy.

Podczas trzech dni działań z szablonami i sprayami odwiedzili ulice: Juliusza, Słowackiego, Bolesława Prusa, Adama Mickiewicza, Henryka Sienkiewicza, Juliana Tuwima, Jana Pawła II. Przechodnie dopytywali co za akcja? I większośc z nich reagowała pozytynie na tego rodzaju działania.

Działania uliczne nie tylko dodały kolorów jesiennej aurze, ale przede wszystkim zwróciły uwagę przechodniów na bogactwo polskiej literatury.

 

fot. Ola Ciecholewska


Jacek Dehnel A2 RGB

"Książka z tagiem - polska literatura współczesna”
Spotkanie autorskie z Jackiem Dehnelem, odbyło się 4 listopada o godz. 18.00 w Teatrze Rondo.

Poeta - jego debiutancki tom wierszy "Żywoty równoległe" ukazał się z pochwalnym tekstem autorstwa Czesława Miłosza umieszczonym na okładce. Potem kolejno ukazywały się tomiki "Wyprawaj na południe", "Wiersze", "Brzytwa okamgnienia", "Ekran kontrolny" i "Rubryki strat i zysków".

Prozaik - jest autorem opowiadań, powieści i felietonów, miedzy innymi: "Kolekcja", "Lala", "Rynek w Smyrnie", "Balzakiana", "Fotoplastikon", "Saturn", "Kosmografia, czyli trzydzieści apokryfów tułaczych", "Młodszy księgowy. O książkach, czytaniu i pisaniu", "Matka Makryna", "Tajemnica domu Heclów", "Dziennik roku chrystusowego" i "Krivoklat".
Tłumacz z angielskiego (Philip Larkin, George Szirtes, W.H. Auden) i rosyjskiego (Osip Mandelsztam), przekładał także pieśni do muzyki Astora Piazzoli.

Spotkanie z pisarzem poprzedził wykład prof. Bernadetty Żynis, na który przyszli studenci i doktoranci Akademii Pomorskiej i większość z nich została na spotkaniu z autorem. Prowadząca zaczęła spotkanie od pytania - "Kim jesteś?". Potem rozmowa z pisarzem i publicznością oscylowała wokół literatury nie tylko Jacka Dehnela. Wszyscy próbowali odnaleźć listę dzieł czy pisarzy, którzy wpłynęli na ich życiowe wybory. Dyskusja o własnej tożsamości, postrzeganiu siebie i innych trwała 2,5 godziny. Potem czas podpisywania przyniesionych przez czytelników i wylosowanych wśród publiczności książek, był okazją do osobistych rozmów z pisarzem.

Jacek Dehnel w Rondzie - „ My sobie tak tutaj siedzimy i rozmawiamy o książkach. Bardzo dziękuję państwu, że Wam się chciało przyjść. Nie, że ja jestem taki fajny, ale że możemy porozmawiać o literaturze”.
Czytelnicy wychodzący z sali mówili, że to było wyjątkowe spotkanie, metafizyczne. Padały pytania o to „kim jesteś?”, na które każdy z uczestników próbował sobie odpowiedzieć. A wszystko w kontekście literatury oraz wierszy i powieści tego pisarza.

Na spotkaniu obowiązywały numerowane wejściówki, które posłużyły w losowaniu książek Jacka Dehnela.

fot. Paweł Sadowski


Cherezinska A2 RGB1

"Słowo o Polsce"
10 listopada 2017 o godz. 19.00 w Teatrze Rondo odbyło się spotkanie autorskie z Elżbietą Cherezińską.
W przeddzień Święta Niepodległości odbyło się spotkanie z autorką, która w ostatnim czasie poprzez swoje książki, pozyskała wielotysięczne grono miłośników historii Polski. Ten szczególny wieczór stał się okazją do dyskusji: na czym polega współczesny patriotyzm? Jak rozumiemy dzisiejsze postawy patriotyczne? Kto dziś czyta powieści historyczne? Czy i jak należy prowadzić politykę historyczną państwa?

Każda kolejna książka Elżbiety Cherezińskiej opowiadająca historię Polski staje się bestselerem. Sama pisarka w wywiadzie dla Informatora Słupskiego mówi tak:
Informator - A co z patriotyzmem? Czym jest w dzisiejszych czasach?
E.Cherezińska - Patriotyzm to rzecz wielka i zwykła jednocześnie. To te proste czynności, które wykonujemy na co dzień: dbałość o dom, miasto w którym mieszkamy, ciekawość przeszłości i szacunek dla pokoleń, które były przed nami. Jego częścią jest kultura osobista i to nie tylko ta na eksport, gdy jesteśmy w podróży zagranicznej, ale też ta codzienna, skierowana do sąsiadów z ulicy i innych kierowców na drodze. Ale to tylko jedna, ważna część patriotyzmu. Równoległą jest uczenie się historii i kultywowanie tradycji. Także odnajdowanie dla nich miejsca w dzisiejszej, multimedialnej kulturze. Wciąż wierzę, że znajomość historii własnego kraju, ale i sąsiadów jest najlepszą lekcją patriotyzmu uwolnionego od nalotów nacjonalizmu. Przecież szacunek nie może być wybiórczy, skierowany tylko do własnej nacji. Jest wartością wyższą i przenosi się na wszystko, co robimy.
I. - Historia dla wielu osób jest czymś, co było, minęło i nie warto do tego wracać. Trzeba patrzeć do przodu. Pani jednak popularyzuje historię naszej ojczyzny…
E.Ch. - Roślina bez korzeni nie będzie owocować. Wiedząc „skąd jesteśmy” precyzyjniej określamy „dokąd zmierzamy”. W dodatku, co ważne, możemy szybciej diagnozować zagrożenia. Lekcja z początku XX wieku, gdy na oczach oświeconej społeczności europejskiej, wykluły się dwa wielkie systemy totalitarne i zebrały swe krwawe żniwo, nie może umknąć naszej uwadze na początku XXI wieku."

Publiczność na spotkaniu w Rondzie stanowiła wielopokoleniowe grono, każdy z czytelników szuka czego innego w powieści historycznej. W wypowiedziach i pytaniach ciekawe było to, że młodzi podkreślali urodę i wartość dla nich interesującą - wątków fantazy, starsi podróż przez historię ożywioną przez bohaterów, którzy przestali być papierowi jak w podręcznikach. Publiczność dopytywała pisarkę o plany na przyszłość. Jednocześnie odwołując się do organizatorów z prośbą o spotkanie w przyszłym roku.

W czasie spotkania rozlosowano wśród publiczności siedem powieści Elżbiety Cherezińskiej. Po spotkaniu wielu czytelników z naręczem książek czekało na autografy.

fot. Kazimierz Giejbo


wieczor"Taki wieczór choć rano"

W sobotę 18 listopada, o godz.18.00 w Ośrodku Teatralnym Rondo odbył się koncert poetycki przygotowany przez uczestników warsztatów "Słowa pisane a słowa mówione".
Jesień skłania do zwolnienia tempa i daje czas na refleksję nad otaczającą rzeczywistością. Spadają liście, znikają kolory, wszystko przypomina o przemijaniu. Zaduszki podkreślają spowolniony rytm natury.
Polski listopad sprzyja zadumie. Święto Niepodległości wyłania się z mroków zapomnienia, a ogarniające Polskę i Europę nacjonalistyczno-ksenofobiczne demony przydają temu jesiennemu zamyśleniu nieoczekiwane tony i konteksty. 

Wystąpili: Jolanta Arciszewska, Kacper Buba, Małgorzata Burjan, Adam Hałaburda, Małgorzata Sokołowska, Paulina Stolarczuk, Michał Studziński, Martyna Szabat. Akompaniament: Wiesław Dawidczyk, Patryk Skarbek-Tłuchowski.

fot. Aleksandra Kalista


Krystyna Maksymowicz 1fot Krystyna MrukInterpretacja prozy

W dniach 30 listopada - 1 grudnia odbyły się warsztaty z Krystyną Maksymowicz

"Nie ma powodu, aby dobrze opowiedziana historia przypominała rzeczywistość. To rzeczywistość ze wszystkich sił stara się przypominać dobrze opowiedzianą historię”
Izaak Babel  

W warsztatach pt. "Słowa pisane a słowa mówione" wzięło udział 15 osób: recytatorzy, nauczyciele, instruktorzy, aktorzy amatorzy i osoby przygotowujące się do egzaminu do szkoły teatralnej.

Opowieść  jako narzędzie wyrażania myśli. O! ... powiem czyli: opowiem o sobie, o innych, o świecie ... za pomocą prozy. Praca nad tekstem, poszukiwania repertuarowe, analiza treści, dobór środków wyrazu, budowanie konstrukcji dramatycznej tekstu, wybór formy, konwencji, stwarzanie obrazów wewnętrznych, emocjonalne cechowanie, poszukiwanie myślowego bohatera, narratora wewnętrznego, wyłuskanie przesłania tkwiącego w słowach nie będących mową wiązaną.

Miejsce  warsztatów:
Ośrodek Teatralny – Rondo (sala widowiskowa), ul. Niedziałkowskiego 5a w Słupsku

Prowadząca: prof. Krystyna Maksymowicz
Aktorka Teatru Współczesnego w Szczecinie, logopeda z wieloletnim doświadczeniem w pracy pedagogicznej, wykładowca Akademii Sztuki - Wydziału Edukacji Muzycznej w Szczecinie, członkini Zespołu Kultury Żywego Słowa Rady Języka Polskiego.

w ramach projektu „U mnie słowo droższe od pieniędzy" finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Słupsk jako wkład własny.

fot. Paweł Sadowski

http//www.youtube.com/watch?v=8ua97rCnWks


Sylwia Chutnik A2 RGB"Książka z tagiem - polska literatura współczesna”

Spotkanie autorskie z Sylwią Chutnik odbyło się 9 grudnia o godz. 17.00 w gościnnej przestrzeni Herbaciarni w Spichlerzu Richtera.

Sylwia Chutnik - pisarka wskazana przez publiczność i recytatorów Teatru Rondo, lubiana też przez czytelników Biblioteki Miejskiej. Pisarka, dziennikarka, kulturoznawczyni, przewodniczka miejska, zajmuje się działalnością społeczną. Jest laureatką konkursu Dama Warszawy 2007 oraz Wawoaktywni 2008. Debiutowała książką "Kieszonkowy atlas kobiet" (2008), za którą rok później dostała Paszport "Polityki". W roku 2009 nominowana do Nagrody Literackiej Nike. Otrzymała również tzw. społecznego Nobla Ashoki - nagrodę przyznawaną przedsiębiorcom społecznym przez międzynarodową organizację Ashoka za wkład w budowę społeczeństwa obywatelskiego.

Spotkanie poprzedził wykład prof. Bernadetty Żynis, która poprowadziła uczestników spotkania przez felietony, powieści i opowiadania autorki. Rozmowa dotyczyła rozumienia i dostrzegania problemów kobiet, kobiecego wykluczenia, macierzyństwa w kontekście obowiązków i nakazów. Sylwia Chutnik w odpowiedzi na pytania z sali mówiła o tym, że nie pisze pseudofeministycznego manifestu. Tworzy historie, które jak mówią czytelnicy "dobrze się czyta", ale które po lekturze pozostawiają pewien niepokój.
Na spotkaniu obowiązywały numerowane wejściówki, które posłużyły do losowania książek Sylwii Chutnik.

fot. Kazimierz Giejbo


sponsorzy selfie z ksiazka