Przegląd filmów Edwarda Etlera - w ramach KOMEDA JAZZ FESTIVAL

Kategoria
Kino
Termin
2022-10-19 17:00
Miejsce
kino REJS, Emcek, aleja 3 Maja 22
Telefon
507 846 243
E-mail
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W ramach KOMEDA JAZZ FESTIVAL w środę, 19 października, o godzinie 17.00 zapraszamy na przegląd filmów dokumentalnych i krótkometrażowych w reżyserii Edwarda Etlera z muzyką Krzysztofa Komedy. Projekcję poprzedzi słowem wstępnym dziennikarz muzyczny Andrzej Winiszewski.

 

Wstęp na pokaz jest bezpłatny, decyduje kolejność rezerwacji miejsc w kasie kina (tel. 507 846 243)

 

19 PAŹDZIERNIKA /środa/, godzina 17.00
PRZEGLĄD FILMÓW EDWARDA ETLERA
Z MUZYKĄ KRZYSZTOFA KOMEDY

Polska 1961-1968, około 90 min
reżyseria: Edward Etler
muzyka: Krzysztof Komeda

 

Po śmierci Komedy w roku 1969 i wcześniejszym o rok wyjeździe Edwarda Etlera na fali emigracji polskich żydów do Izraela, nigdy w Polsce nie zorganizowano rzetelnego przeglądu krótkich filmów reżysera. W programach filmowych wydarzeń pojawiały się sporadycznie wybrane tytuły najczęściej w kontekście utrwalania pamięci o Komedzie i w tle jego muzycznych filmowych ścieżek. Po raz pierwszy filmy pokazane zostaną w słupskim kinie Rejs podczas 28. edycji Komeda Jazz Festiwal.
Edward Etler stworzył swoje najwybitniejsze dzieła filmowe wspólnie z Krzysztofem Komedą. I nie ma w tym ani krzty przesady. Etler zapatrzony w Komedę, jego muzyczny geniusz i wrażliwość, powierzał mu swoje najlepsze pomysły do dźwiękowego zilustrowania i wypełnienia oryginalnymi frazami i tematami. Swoje bodaj najbardziej rozpoznawalne dzieło z roku 1964, film „Okolice peronów”, zrealizował dla Komedy, w zasadzie tu obraz jest tłem dla muzyki, a nie (jak standardowo!) odwrotnie. Razem stworzyli osiem krótkich filmów, z których te najciekawsze to „Kraksa” (1963) z udziałem zjawiskowej Barbary Brylskiej, „Z powodu papierosa” (1966) z rozimprowizowaną trąbką Tomasza Stańko czy wstrząsająco realistyczny „Twarz wroga” (1965) o tragicznych skutkach alkoholowego uzależnienia.

 

Na zestaw złożyły się następujące tytuły:

Cmentarz Remu (1961) - pierwszy wspólny film Etlera i Komedy będący formą filmowego zamyślenia na losem społeczności żydowskiej krakowskiego Kazimierza. Nietypowa, jak na Komedę muzyka, daleka od jazzowej konwencji, jest w jego filmografii niezwykłą ciekawostką.

Pistolet typu Walter P-38 (1962) - fabularna filmowa miniatura osadzona w realiach II Wojny Światowej w gwiazdorskiej obsadzie aktorskiej na czele z Elżbietą Czyżewską. Subtelna oszczędna muzyka Komedy nawiązuje do eksperymentatorskich doświadczeń kompozytora. Bohaterem tej filmowej historii jest… pistolet Walter P-38.

Kraksa (1963) - historia tragicznej w skutkach podróży samochodem i przestroga przez nadmierną brawurą na drodze. Film w warstwie muzycznej prezentuje dojrzały już jazzowy język muzyczny Komedy, jaki stosował kompozytor w innych słynnych produkcjach filmowych (Nóż w wodzie)

Okolice peronów (1964) - najbardziej znane i popularne dzieło E.Etlera z wybitną muzyką Komedy. Opowieść o samotnych, stojących na bocznicy kolejowych wagonach zniszczonych przez wandali, przywracanych do życia przez ekipy remontowe. Muzyka Komedy z filmu Okolice peronów stała się jego najczęściej przypominaną ilustracją filmową tuż obok muzyki z filmu Romana Polańskiego Dwaj ludzie z szafą (1958).

Za kierownicą (1965) - jeszcze jedna krótka miniatura Etlera nawiązująca do popularnego w twórczości reżysera nurtu filmowej przestrogi przed brawurą i brakiem wyobraźni na drodze.

Twarz wroga (1965) – tytułowa twarz to powszechny w Polsce lat 60. Alkoholizm, będący trudnym dla władzy społecznym problemem. Niewielu reżyserów odważyło się pokazać go w tak skrajnie realnej formie narracji. W tle filmu brzmi w dużej części komponowana muzyka jazzowa, wykonywana przez kwintet Komedy z drobnym, mało znanym, motywem przewodnim.

Z powodu papierosa (1966) – filmowy dokument o edukacyjnym charakterze przestrzegający przed lekceważeniem skutków bezmyślnie porzuconego niedopałka papierosa. Muzycznie - ciekawy przypadek ponownego wykorzystania wcześniej wykorzystanej w filmie muzyki przez Komedę. W tym przypadku chodzi fragmenty ścieżki dźwiękowej filmu Okolice peronów.

Sprzęt turystyczny (1968) – zupełnie nieznany film Etlera o charakterze edukacyjnym wydobyty z przepastnych archiwów Wytwórni Filmów Oświatowych.

 

 
 

Terminy

  • 2022-10-19 17:00