od przodu plakat"Od przodu i od tyłu"
Inspirowane rozprawą doktorską Karola Zbyszewskiego "Niemcewicz od przodu i tyłu"
wykonanie: Mateusz Nowak,
scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak
reżyseria: Stanisław Miedziewski,
kostium: Magdalena Franczak.

Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater – król, dyryguje…

Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej pracy Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora „Powrotu posła”. Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę rozbiorów.

Przedstawienie zrealizowane we współpracy z DDK Węglin w Lublinie, powstało w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublina.

Recenzje:

Daniel Klusek, Nasze elity to są błazny, Głos Pomorza, e-teatr.pl

Jarosław Cymerman, Czerep rubaszny, teatralny.pl

Tomasz Miłkowsk, Od przodu i od tyłu, aict.art.pl

Barbara Lekarczyk-Cisek, WROSTJA: Mistrzowskie monodramy, kulturaonline.pl

Agnieszka Kobroń, Od przodu i od tyłu, afiszteatralny.pl

http://teatralny.pl/recenzje/czerep-rubaszny,671.html

http://www.aict.art.pl/loia-mainmenu-71/3317-od-przodu-i-od-tyu

http://kulturaonline.pl/wrostja,mistrzowskie,monodramy,tytul,artykul,19406.html?p=3

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/180321.html

http://afiszteatralny.blogspot.com/2014/10/od-przodu-i-od-tyu-rez-stanisaw.html

http://teatrdlawas.pl/artykuly/446-monodram-i-monostworzenie

http://okiem-widza.blogspot.com/2015/09/od-przodu-i-od-tyu-ogolnopolski.html

http://kulturaonline.pl/monodram,forma,kontaktu,ze,swiatem,tytul,artykul,19533.html

http://kuriergalicyjski.com/images/archiwum/kg/pdf/kg_2016_1_245.pdf

Prezentacje zagraniczne:

  • 8. Polsko-Ukraińskie Spotkania Mistrzów Słowa - Łuck, Ukraina
  • 49. Międzynarodowy Festiwal Teatralny AKADEMICKI PRESZOW - Preszów, Słowacja
  • 1. Międzynarodowy Festiwal Monodramu Tiyatro Medresesi - Sirince, Turcja
  • 9. Festiwal Teatrów Europy Środkowej - Koszyce, Słowacja
  • 4. Polsko-Ukraiński Festiwal Partnerstwa - Lwów, Ukraina
  • 18. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Jednego Aktora - Cheb, Czechy
  • 12. Międzynarodowy Festiwal Monodramu MARIAFEST - Kijów, Ukraina
  • 3. Międzynarodowy Festiwal Monodramu - Kuwejt
  • 13. Międzynarodowy Festiwal Teatralny SAINT MUSE - Ulan Bator, Mongolia
  • 14. Międzynarodowy Festiwal Monodramu ARMMONO - Erywań, Armenia
  • 13. Międzynarodowy Festiwal Monodramu ALBAMONO - Korce, Albania
  • występ gościnny w Instytucie Sztuki - Iwano-Frankiwsk, Ukraina
  • występ gościnny podczas 8. Festiwalu Teatralnego KOŁOMYJSKIE PRZEDSTAWIENIA - Kołomyja, Ukraina
  • występ gościnny w Divadlo Kontra - Nowa Wieś Spiska, Słowacja
  • 22. Międzynarodowy Festiwal Monodramu SAM NA JAVISKU - Trenczyn, Słowacja
  • 10. Międzynarodowy Festiwal Monodramu THESPIS - Kiel, Niemcy

Nagrody:

  • "SPECIAL ACKNOWLEDGEMENT" na 10. International Monodrama Festival "Thespis" w Kiel - Niemcy
    Nagroda "Best Young Artist" na 13. International Theater Festival "Saint Muse" w Ulan Bator - Mongolia
  • Nagroda "Best Male Role" na 13. International Monodrama Festival "ALBAMONO" w Albanii
  • Nagroda za najlepsze przedstawienie festiwalu na 12. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie
  • Nagroda Indywidualna Bogusława Kierca oraz Nagroda Wrocławskiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru na 48. Międzynarodowych Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora
  • Nagroda Publiczności na 29.  Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora
  • Grand Prix na 7. Przeglądzie Monodramów "42-200 Monodram" w Częstochowie
  • Grand Prix na 3. Ogólnopolskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora SOLO w Olsztynie
  • Tytuł STRZAŁY 2014 - WYDARZENIE KULTURY - przyznany przez czytelników lubelskiej Gazety Wyborczej
  • Nagroda za kreację aktorską na 42. Tyskich Spotkaniach Teatralnych
  • Grand Prix na 11. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie
  • Grand Prix za kreację aktorską na 17. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji WINDOWISKO w Gdańsku
  • Nagroda Jury dla Najlepszego Aktora oraz Nagroda dla spektaklu od Loży Teatrów Białołęckich na 17. Festiwalu Teatrów Niezależnych "Garderoba Białołęki" w Warszawie

Materiały wideo:

http://www.ipla.tv/Wysokie-c-monodram-ktory-podbija-europe/vod-6384688#/r-5

;list=PLvvCW7CznpTB8ClgwBGiWs5SpGVhQQBVD&index=5

;index=4&list=PLvvCW7CznpTB8ClgwBGiWs5SpGVhQQBVD

;list=PLvvCW7CznpTB8ClgwBGiWs5SpGVhQQBVD&index=3

Mateusz Nowak – jego pierwsza poważna rola to Ochroniarz w dyskotece, w której Kopciuszek poznał Księcia. Rok później sięgnął po klasykę – w postaci wiekopomnych dzieł Henryka Sienkiewicza – i próbował odnaleźć się kreując Zbyszka z Bogdańca i Stasia Tarkowskiego. W tym też okresie – chłopięcych lat bezgrzesznych – stwierdził, że chce zrobić monodram, i to na podstawie „Pułapki” Tadeusza Różewicza, w której zaczytywał się w miejskiej bibliotece. Spektakl nie powstał, ponieważ nie miał mu kto pomóc. Od zawsze był recytatorem i nieustanne doskonalenie warsztatu słowa zajmowało go od czasów szkoły średniej. Nieudane próby dostania się do szkoły teatralnej nie załamały go. Postanowił oddać się filozofii, a później czytaniu literatury – tyle, że na oceny w indeksie. W 2011 roku, dziesięć lat po silnym postanowieniu „monostworzenia”, zrealizował „teatralność” – teatr jednego aktora wyreżyserowany przez Mistrza tej formy – Stanisława Miedziewskiego. Wiele nagród (m.in.  WROSTJA 2011), liczne prezentacje (Gdańsk, Warszawa, Toruń, Częstochowa, Koszalin. Kijów), a przede wszystkim rozgrzana do czerwoności pasja monodramatyzowania doprowadziła do powstania drugiego spektaklu – „Od przodu i od tyłu” (na podstawie rozprawy doktorskiej Karola Zbyszewskiego „Niemcewicz od przodu i tyłu”). Jako aktor, „czytacz”, performer i lektor zaangażowany lub miał do czynienia z Czytelnią Dramatu, Teatrem Starym, Radiem Lublin, Pracownią Słowa w Lublinie oraz projektami Oprawcy, Tragarze Puchu, Zespół Reprezentacyjny Polski Północnej i Wschodniej.

Galeria (fot. Bartek Żurawski)