Opowieści z wysp. III Przegląd Filmów Indonezyjskich
.
A oto garść wspomnień z minionego już festiwalu OPOWIEŚCI Z WYSP. PRZEGLĄD FILMÓW INDONEZYJSKICH. Do zobaczenia za rok :)
.
7 czerwca (wtorek)
- godz. 17.30 (REJS)
Inauguracja Festiwalu Filmowego ?Opowieści z wysp? - otwarcie wystawy batiku z pracowni Marii Hasiec
Batik to indonezyjska technika barwienia tkaniny, polegająca na wielokrotnym zakładaniu płótna woskiem i farbami. Pracownię batiku w Słupskim Ośrodku Kultury założyła w 1989 roku pani Maria Hasiec. W zajęciach uczestniczą dzieci ze szkół podstawowych, młodzież z gimnazjów, szkół średnich oraz studenci. Pracownia wykształciła około 140 osób, które poznały nie tylko technikę batiku, ale i bogactwo indonezyjskiej kultury. Prace słupskiej młodzieży wystawiane są w Polsce, brały udział w krajowych i międzynarodowych konkursach, zdobywały nagrody. Prezentowane były ponadto na licznych wystawach za granicą, pięciokrotnie w Indonezji, a także w Czechach, na Litwie, Egipcie, Hiszpanii, USA, Rosji i Danii.
- godz. 18.00 (REJS)
ZAKAZANE DRZWI
reż. Joko Anwar, Indonezja 2009, 115 min., thiller psychologiczny
Zobacz
" target="_self">zwiastun filmu.2009: MFF Toronto, Rotterdam, London
Najlepszy Film: MFF Fantastycznych Puchon, Asian Hot Shots Berlin
Joko Anwar, przebojowy i rozpoznawany w Polsce reżyser, wraca z kolejnym przerażającym i zaskakującym eksperymentem filmowym. Gambor, ceniony rzeźbiarz, wiedzie idylliczne życie: ma piękną żonę, wspaniały dom oraz pieniądze. Za fasadą ideału ukrywane są jednak mroczne i krwawe tajemnice. Obraz Anwara to jeden z najbardziej oryginalnych filmów dekady, którego mocnym punktem jest szokująca scena wigilijnej kolacji.
Joko Anwar to twórca, którego warto zapamiętać. W reżyserskim dorobku ma ledwie trzy filmy, ale jest już uważany za jednego z najciekawszych indonezyjskich twórców i coraz głośniej o nim robi się także na świecie. Tym razem Indonezyjczyk korzysta z konwencji thrillera, dramatu psychologicznego, filmu społecznego, wzmocnionych zaskakującą jak na standardy indonezyjskiego kina dawką przemocy i makabry. Pewne, powierzchowne podobieństwa zwłaszcza do twórczości Davida Lyncha (ze wskazaniem na ?Blue Velvet? oraz ?Ogniu, krocz za mną?) da się zauważyć, lecz trudno mówić o kopiowaniu. Anwar zdołał w tak skownecjonalizownym gatunku jak filmowa groza stworzyć obraz jedyny w swoim rodzaju, co już jest godne podziwu.
Po filmie zapraszamy na tradycyjny poczęstunek indonezyjski do sali TANGO
.
.
8 czerwca (środa)
- godz. 18.00
3 MARZENIA, 3 MIŁOŚCI
reż. Nurman Hakim, Indonezja 2008, 114 min., dramat
Zobacz
" target="_self">zwiastun filmu.2009: Nominacje Najlepszy Film - Azjatyckie Nagrody Filmowe
Trzech nastolatków uczy się w lokalnym pesantren, czyli muzułmańskiej szkole religijnej, w małej wiosce na Jawie. Niecały miesiąc został im do końca zajęć, ale żaden z nich nie jest skupiony na nauce. Huda pragnie odnaleźć matkę, która opuściła go wiele lat temu. Rian ma obsesję na punkcie filmów, a dla kontaktu z kinem jest gotów porzucić wszystko. Z kolei Syahid, biedny syn rolnika, odda wiele w zamian za sfinansowanie ojcu operacji przeszczepu wątroby, przyłączy się nawet do grupy religijnych ekstremistów. Świat wokół nich wali się wraz z 11 września 2001 roku... Film w sposób niezwykle przystępny umiejętnie porusza się wśród tematów religijnych i społecznych, które dotykają współczesną młodzież muzułmańską.
Nurman Hakim - ur. w Demak, Centralna Jawa, Indonezja. Zafascynowany filmem od najmłodszych lat zapisał się na renomowany wydział filmu i telewizji w Instytucie Sztuki w Dżakarcie, gdzie studiował na kierunku reżyserii. W latach 2003-2005 zrealizował wiele krótkich metraży - Seribu Kali Dunia (2003), Topeng, Bayangan (2005) oraz A Face From The Past (2005). 3 marzenia 3 miłości to jego pełnometrażowy debiut reżyserski. Obecnie ukończył pracę nad kolejnym film Khalifah.
Na co dzień wykłada na Instytucie Sztuki w Dżakarcie.
.
.
9 czerwca (czwartek)
- godz. 16.00 (TANGO)
Tradycyjny balijski masaż dłoni
Jeden z najstarszych masaży świata, w którym można odnaleźć wpływy medycyny chińskiej oraz indyjskiej. Łączy w sobie techniki jawajskie i balijskie. Aby rozluźnić mięśnie oraz pobudzić organizm i osiągnąć harmonię ciała, umysłu i duszy oddziałuje się dłońmi, wykorzystując również elementy jogi, akupresury i refleksoterapii. Masaż inspirowany tradycjami terapeutycznymi Indonezji, Tajlandii, Polinezji oraz Indii, wykona Ida Dayu Ekarini, która na co dzień współpracuje z Hotelem Wellness Medical SPA "Kormoran" w Rowach.
- godz. 18.00 (TANGO)
MERANTAU
reż. Gareth Huw Evans, Indonezja 2009, 106 min., sztuki walki
Zobacz
" target="_self">zwiastun filmu.
2009: MFF Fantastycznych Puchon (Film otwarcia)
2010: Najlepszy Film: ActionFest 2010
Yuda, utalentowany wojownik starożytnej sztuki silatu, po doświadczeniu rytuału dojrzewania (merantau), opuścił spokojną rodzinną wioskę i wyjechał do Dżakarty. Sprzeciwiając się bezwzględnym handlarzom kobiet przechodzi chrzest ognia. Film pełen niesamowitych scen akcji wykonanych 'na żywo' (bez CGI czy lin) stanowi indonezyjską odpowiedź na "Ong Bak".
Film skupiony na indonezyjskiej sztuce walki silatu w reżyserii Walijczyka - brzmi przedziwnie, ale okazuje się, że "Merantau" nie tylko może konkurować z osiągnięciem, jakim jest "Ong Bak" Tony Jaa, ale wręcz je przerasta. Film może się pochwalić zapierającą dech w piersiach choreografią walk, a także światowym standardem realizacji. Film został znakomicie zrealizowany, zmontowany oraz napisany. Summa sumarum "Merantau" jest z pewnością jednym z najlepszym i najbardziej pobudzających adrenalinę filmów kung-fu ostatnich lat.
Gareth Huw Evans, pochodzący z Walii scenarzysta i reżyser miłośnik filmów sztuki walki, do Indonezji trafił podczas realizacji dokumentu o silacie dla Christine Hakim Films. Poznał wtedy nie tylko lokalne środowisko filmowe, ale także przyszłe gwiazdy do filmu "Merantau". Według znawców tematu, Gareth Evans to jeden z najlepiej zapowiadających się reżyserów na świecie.
.
.
10 czerwca (piątek)
- godz. 18.00
MARZYCIEL
reż. Riri Riza, Indonezja 2009, 128 min., dramat
Zobacz
;feature=related" target="_self">zwiastun filmu.
2009: MFF Singapur ? Nagroda Krytyków; MFF Dalekowschodnich Udine ? Nagroda Publiczności;
2010: MF dla Dzieci i Młodzieży w Madrycie ? Nagrody Krytyków
Po sukcesie ?Laskar Pelangi? (Tęczowy szwadron), powstała ekranizacja kolejnej powieści Andrei Hiraty ?Sang Pemimpi? (Marzyciel), również opartej na autentycznych wydarzeniach. To dalszy ciąg przygody chłopców z głębokiej prowincji, marzących o podbijaniu świata, a konkretnie o wyjeździe na studia do Paryża. W stolicy Dżakarcie chwytali każdą nadarzającą okazję do pracy, tylko po to, aby spełnić swój cel ? studia w Paryżu. Film ukazuje prawdziwe oblicze życia indonezyjskiej prowincji, gdzie przeciwności losu stają się chlebem powszednim.
Wydaje się, że ten film można spauzować w dowolnej chwili, włożyć w ramę, a następnie powiesić na ścianie ? doprawdy fantastyczne. ?Marzyciel? jest miły nie tylko dla oka, ale także dla ucha ? muzyka Said Effendi jest niezapomniana. Dzięki mieszance indonezyjskiego folkloru oraz muzyki klasycznej tworzy niesamowitą całość, która towarzyszy akcji w przejmujący sposób.
Riri Riza (ur. 1970 r. w Makassar) jest jednym z najbardziej cenionych reżyserów młodego pokolenia. Ukończył prestiżowy Instytut Sztuki w Dżakarcie, na kierunku reżyserii filmowej, pod okiem legendy kina indonezyjskiego, Garina Nugroho. Zdobywca licznych nagród na najważniejszych azjatyckich festiwalach filmowych w Singapurze czy Hong Kongu oraz w samej Indonezji
- godz. 20.15 (TANGO)
projekcja slajdów Jagody Koprowskiej połączona z opowieściami o podróży na Sumatrę
Jagoda Koprowska - dziennikarka Radia Koszalin od 31 lat. Absolwentka filologii polskiej UAM w Poznaniu, specjalizacja radioznawcza. Pomysłodawczyni i prezenterka Radiowego Klubu Obieżyświata na antenie Radia Koszalin. Audycja powstała w 1999 r. i od 12 lat gości w ramówce Radia Koszalin. Miłośnicy podróży i wierni słuchacze audycji spotykają się od początku istnienia programu na przygotowywanych przez Jadwigę Koprowską slajdowiskach cieszących się ogromną popularnością. Jagoda Koprowska rokrocznie wyjeżdża na wyprawy do Azji i Afryki Północnej, które sama przygotowuje i z których przywozi materiały do swoich audycji oraz artykułów dla prasy. Do tej pory odwiedziła: Rosję, Ukrainę, Litwę, Chiny, Tajlandię, Kambodżę, Singapur, Malezję, Indonezję, Indie, Syrię, Egipt i Maroko. W podróży fascynują ją przede wszystkim ludzie, ich życie, kultura i obyczaje, choć nie przepuści żadnej świątyni ani atrakcji przyrodniczej.
.
.
11 czerwca (sobota)
- godz. 16.00 (TANGO)
DENIAS
reż. John de Rantau, Indonezja 2006, 110 min., dramat
Zobacz
" target="_self">zwiastun filmu.2007: Najlepszy Film, Nagroda Publiczności - MFF Dżakarta
2008: Oficjalny kandydat Indonezji do Oskara
Film oparty na prawdziwej historii. Denias pochodzi z Aroanop, małej wioski w górach Jayawijaya w Zachodniej Papui. Marzeniem chłopaka jest zdobycie lepszej edukacji i pójście do szkoły. Wyrusza zatem w kilkudniową podróż przez góry, lasy i rzeki, żeby dostać się do szkoły w najbliższym mieście. Spotyka go tam jednak rozczarowanie. Reżyser porusza problem dyskryminacji, której doznaje chłopiec z powodu swojego pochodzenia.
John de Rantau (ur. w 1970r.) tak jak wielu znaczących współczesnych twórców z kraju, ukończył szkołę filmową w Instytucie Sztuki w Dżakarcie. Był studentem Garina Nugroho (uważanego za ojca indonezyjskiego kina) i po zakończeniu studiów stał się jego podopiecznym. Nugroho pomógł wyprodukować jego pierwszy pełnometrażowy obraz ?Mancari Madonna? (2004), który w sposób niezwykle odważny opisuje problem AIDS. Jego drugi film? Denias? został uznany za najlepszy film indonezyjski i wybrany jako kandydat do Oskarów za Najlepszy Film Obcojęzyczny. Ostatnio zasłynął filmem ?Little Obama? (2010), który jest lekką i rozrywkową próbą zmierzenia się z dzieciństwem obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych, spędzonego na indonezyjskich wyspach.
- godz. 18.00 (REJS)
TAKUT: OBLICZA STRACHU
Indonezja 2009, 91 min., horror
Zobacz
" target="_self">zwiastun filmu."7 reżyserów, 6 opowieści, 1 uczucie... strach." Zbiór sześciu etiud grozy najbardziej utalentowanych młodych reżyserów indonezyjskich. Twórcy swobodnie czerpią inspirację z różnych gatunków horroru: od filmów o zombie, poprzez hitchcockowskie thrillery, aż po "Piłę". Zbiór puentuje straszne, ale i przewrotnie humorystyczne dzieło braci Mo - wschodzących gwiazd indonezyjskiego kina grozy (twórców przełomowego "Macabre").
Takut: Faces of Fear to kawał przyzwoitego mięsiwa dla spragnionych grozy i wrażeń fanów horrorów. Myślę, że znajdą tu coś dla siebie nawet ci, których azjatycka groza nie pociąga aż nadto, bo ukazanych tu sześć historii sprawia, że poruszona jest różnorodna tematyka i każdy coś tam dla siebie znajdzie: mroczne rytuały, morderstwa, zombie, duchy, mrożące krew w żyłach gore... Nie wiem, jak Wy, ale ja jestem zachwycona. (Fragment recenzji ? Agnieszka Kijewska, japoniadream.pl ).
- godz. 20.00 (O.T. RONDO)
koncert GAMELAN WARSAW GROUP
Gamelan to tradycyjna orkiestra jawajska. Warsaw Gamelan Group jest jedynym w Polsce zespołem prezentującym tradycyjną muzykę indonezyjską z Jawy Środkowej. Grupa ma w swoim repertuarze zarówno uroczyste utwory wykonywane tradycyjnie na dworach, w teatrach i podczas różnego rodzaju uroczystości, jak i kompozycje współczesne. Patronat nad koncertem objęła Ambasada Indonezji w Polsce.
.
.
.
.
Cennik:
- pokazy filmowe: 10, karnet na przegląd: 30
- koncert: 10
- masaż dłoni: bezpłatnie, obowiązują zapisy (telefoniczne), ilość miejsc ograniczona
- pokaz slajdów: bezpłatnie
Program festiwalu do pobrania:
kino REJS
Młodzieżowe Centrum Kultury
al. 3 Maja 22
0-59 8431 130
www.kinorejs.emcek.pl Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
O.T. RONDO
Słupski Ośrodek Kultury
ul. Niedziałkowskiego 5a
0-59 842 63 49
www.rondo.sok.slupsk.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
.
Organizatorzy:
Sponsor główny:
Współorganizatorzy:
Finansowo imprezę wsparli:
Patron medialny: