Objazdowa Etiuda & Anima 2010
W tym roku wśród nagrodzonych etiud będzie można zobaczyć filmy studentów z najlepszych szkół filmowych świata ? z czeskiej FAMU, która zdominowała konkurs, meksykańskiej CCC, która ponownie ujęła widzów nastrojem i nostalgią, izraelskiej Beit Berl College School of Art, która wniosła powiew świeżości, niemieckiej, solidnej HFF Konrad Wolf oraz polskich szkół: WRiTv z Katowic i PWSFTviT z Łodzi.
Natomiast w zestawie animacji, po raz kolejny zaskakującym różnorodnością technik i stylów, pojawią się m.in.: szwajcarska kołysanka ?Schlaf?, wstrząsająca norweska opowieść o małym chłopcu ?Sienna Mann?, hiszpański horror lalkowy ?les bessones del carrer de ponent?, najnowszy film genialnych twórców Braci Quay ?Maska?, polska rysunkowa historia rodem z blokowiska ?Kto by pomyślał? czy też najnowsza animacja w stylu graffiti tajemniczego Włocha Blu.
Ostatni zestaw to klimatyczne etiudy meksykańskie zrealizowane w Centro de Capacitación Cinematográfica.
PROGRAM:
17 maja (wtorek) godz. 18.00 - Pokazy filmów laureatów konkursu Etiuda (99 min.)
100 DAYS / 100 DNI, reż. Viera Čákányová, FAMU, Czechy 2009, 23? - Grand Prix ?Złoty Dinozaur?
Dla dokumentu ciekawy bohater to skarb. W 100 dniach główny bohater ? emeryt ujawnia swoją filozofię życia i komentuje rzeczywistość. Dowiadujemy się zatem o Marsjanach, o cyklach natury odzwierciedlonych w sezonowych wyprzedażach w supermarkecie i kilku innych ważnych sprawach.
.
REGILA / NA PRZEPUSTCE, reż. Asaf Saban, Beit Berl College School of Art, Izrael 2009, 16? - ?Srebrny Dinozaur?
Po odbyciu obowiązkowej służby w wojsku Yotam wraca do domu. Spotyka swojego ojca i matkę. Zabiera swoją dziewczynę na przejażdżkę. Ale kolejny powrót do domu komplikuje zbieg niepomyślnych wydarzeń?
.
LEBENDKONTROLLE / NA ZEWNĄTRZ, reż. Florian Schewe, HFF Konrad Wolf, Niemcy 2010, 30? - ?Brązowy Dinozaur?
Mark odbywa długoletni wyrok. Jedynym promieniem nadziei w szarej więziennej rzeczywistości jest szansa spotkania swej dziewczyny Jessiki. Kiedy wreszcie otrzymuje przepustkę, starszy współwięzień ?Boxer? prosi go o dostarczenie przesyłki dla córki. Ta przysługa ma przybliżyć go do świata, który jak sądził dawno zostawił za sobą. Krok po kroku krótka przepustka do wolności odsłania portret skazańca?
.
MIODOWY MIESIĄC, reż. Grzegorz Krawiec, PWSFTviT, Polska 2009, 30?-
Honorowe Wyróżnienie za twórcze połączenie dokumentu i fabuły
Tomek opuszcza zakład karny po 7 latach odsiadki. W dniu wyjścia bierze ślub z tymczasowo aresztowaną i przetrzymywaną w tym samym areszcie narzeczoną Agnieszką. Po wyjściu próbuje odnaleźć się w nowej rzeczywistości, od nowa ułożyć sobie życie, spotkać się z matką i przede wszystkim utrzymywać kontakt ze swoją żoną której proces cały czas jest w toku.
.
18 maja (środa) godz. 18.00 - Pokazy filmów studenckich wyróżnionych w konkursie Etiuda (120 min.)
59/184/84, reż. Lukáš Kokeš, FAMU, Czechy, 2009, 24? - Nagroda Specjalna ?Złoty Dinozaur? dla szkoły FAMU
Głównym Bohaterem jest stary kawaler, wiecznie niezadowolony z samotnego i pustego życia. Żyje w przekonaniu, że przeznaczenie w końcu pozwoli mu poznać idealną żonę, która spełni jego oczekiwania i wymagania. Prawo do miłości to przecież prawo natury. Ogłasza się na stronie internetowej: ?Witam, jestem samotnym, szczupłym mężczyzną z tytułem magistra, 184 cm wzrostu, między pięćdziesiątką a czasem biologicznej śmierci i chcę się ożenić, mieć własne dzieci. Czekam na Twoją odpowiedź. Pozdrawiam, Jiří?.
.
HRANICE / GRANICE, reż. Gyorgy Kristóf, FAMU, Czechy, 2009, 5?30?? - Nagroda Specjalna ?Złoty Dinozaur? dla szkoły FAMU
Z opuszczonego gdzieś na złomowisku samochodu wychodzi kobieta z niemowlakiem na ręku. Kamera, skupiona na twarzy matki towarzyszyć jej będzie w drodze tam i z powrotem do baraku, w którym będzie musiała pożegnać się ze swoim dzieckiem.
.
BRZYDKIE SŁOWA, reż. Marcin Maziarzewski, WRiTv Katowice, Polska, 2009, 24?51??? Nagroda Jury Studenckiego
Piotr jest realizatorem dźwięku cierpiącym na rzadką chorobę - zespół Tourette'a - objawiającą się m.in. mimowolnym wykrzykiwaniem przekleństw i wyzwisk. Film jest opowieścią o komiczno-tragicznym zmaganiu się z własnymi ograniczeniami w poszukiwaniu relacji z drugim człowiekiem.
.
WEDNESDAY AFTERNOONS / ŚRODOWE POPOŁUDNIA, reż. Nora Alsharif, University of Westminster, Wielka Brytania, 2010, 15? ? Nagroda Jury FICC
Środowe popołudnie, Henry Walker ? wdowiec, emerytowany pracownik kolei jak co tydzień przygotowuje się w mieszkaniu na rozgrywkę szachową ze swym starym przyjacielem Thomasem. Chwile spędzone w towarzystwie Thomasa pozwalają zapomnieć o samotności, ale tego dnia jak w greckiej tragedii ich losem pokierują bogowie.
.
ZAĆMIENIE / ECLIPSE, reż. Paweł Maślona, WRiTv Katowice, Polska, 25?58?? - Nagroda publiczności
Adam prowadzi wygodne, bezstresowe życie skutecznie omijając branie na siebie odpowiedzialności za ?rzeczy ważne?. Po śmierci matki, spada na niego nagle obowiązek zaopiekowania się schorowanym ojcem. Adam nie ma na to czasu ani ochoty. Postanawia więc oddać go do położonego w górach domu opieki? Niewinnie rozpoczynająca się opowieść przekształca się w tajemniczą, pełną napięcia historię.
.
MU?ECAS / LALKI, reż. Miguel Salado, Centro de Capacitación Cinematográfica (CCC), Meksyk, 2010, 24?52?? - Nagroda Dyrektora Artystycznego Festiwalu Wielki (Nie)Doceniony
Kiedy mała Valeria decyduje się zakończyć naukę gry na pianinie, głęboko skrywany sekret wychodzi na światło dzienne a rodzinna harmonia zostaje przerwana.
.
19 maja (czwartek) godz. 18.00 - Pokazy filmów laureatów konkursu Anima (73 min.)
SCHLAF / SEN, reż. Claudius Gentinetta, Frank Braun, Szwajcaria, 2010, 4? - Grand Prix ?Złoty Jabberwocky?
Głęboki oddech przed wiecznym snem. Kołysanka z zamkniętymi oczami dla cichego odchodzenia.
.
.
IN A PIG?S EYE / W OKU ŚWINI, reż. Atsushi Wada, Japonia, 2010, 10?09?? - ?Srebrny Jabberwocky?
Przed domem jest ogromna świnia. W domu mieszka ojciec, matka, dziadek oraz sześcioro dzieci. I pies. Wszyscy wiedzą o świni, a czy świnia zauważyła ludzi? Rzeczą niejasną pozostaje, w jakim zakresie wiedzą o sobie i jak się dowiadują.
.
SINNA MANN / ZŁY CZŁOWIEK, reż. Anita Killi, Norwegia, 2009, 20? - ?Brązowy Jabberwocky?
Zły człowiek to film o tajemnicach, które nie powinny być tajemnicami. Śmierć mamusi to już za wiele dla Boya. Czerpie siłę do dalszego życia z własnej fantazji. Na podstawie książki Gro Dahle i Sveina Nyhusa.
.
.
KTO BY POMYŚLAŁ?, reż. Ewa Borysewicz, Polska, 2009, 11? - Specjalny ?Złoty Jabberwocky? dla najlepszej animowanej etiudy studenckiej festiwalu
Pewien mężczyzna znika w niewyjaśnionych okolicznościach. Co się z nim stało? Czy coś go dręczyło? Jak wyglądało jego życie? ? na te wszystkie pytania odpowiadają ludzie, którzy się z nim stykali. Czy zagadka zostanie rozwiązana?
.
BIG BANG BIG BOOM, reż. BLU, Włochy 2010, 10? - Honorowe Wyróżnienie
Krótka nienaukowa historia na temat ewolucji i jej możliwych skutków.
.
.
.
AQATURA, reż. Marcin Giżycki, Polska, 2010, 4?13?? - Honorowe Wyróżnienie
Pozbawiony anegdoty, improwizowany film, malowany wodą i znikającym tuszem na magicznym papierze. Wędrówka człowieka przez świat geometrycznych form i matematycznych formuł.
.
.
.
PHOTOGRAPH OF JESUS / ZDJĘCIE JEZUSA, reż. Laurie Hill, Wielka Brytania, 2008, 6?40??- Honorowe Wyróżnienie
Szukacie zdjęć Jezusa, yeti i Hitlera w 1948? Pomoc jest pod ręką dzięki tej dokumentalnej fantastyce opartej na prawdziwych historiach próśb o nieprawdopodobne obrazy. Prawdziwe archiwa stają się miejscem zderzenia faktu i fikcji, przekonania wpadają w szał, a niesforne obrazki żyją własnym życiem.
.
SWIMMING POOL / BASEN, reż. Aleksandra Hetmerová, Czechy, 2010, 6?34?? - Honorowe Wyróżnienie
Nocna historia miłosna dwojga outsiderów spotykających się na zamkniętym basenie w środku wielkiego miasta.
.
20 maja (piątek) godz. 18.00 - Pokazy animacji wyróżnionych w konkursie Anima (70 min.)
STATY TVERDYM / TO BECOME FIRM, real. Stepan Koval, Ukraina 2009, 16? - Nagroda publiczności
Co może się stać mężczyźnie, który nie jest tym, kim ma być.
.
.
GOOGURI GOOGURI, reż. Yoshiko Misumi, Japonia 2010, 8?22?? - Nagroda Dyrektora Artystycznego Festiwalu Wielki (Nie)doceniony
Historia dziewczęcej wyobraźni. Dla wnuczki dziadek jest czasami jak góra, czasami jak drzewo, innym razem jak ocean - ciepły i zachęcający. Oboje tworzą własny świat i otaczają się ciepłem swojej wyobraźni.
.
LES BESSONES DEL CARRER DE PONENT / BLIŻNIACZKI Z ULICY ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA, reż. Marc Riba i Anna Solanas, Hiszpania 2010, 14? ? Specjalne wyróżnienie Biura Festiwalowego
Maści, eliksiry i kompresy. Enriqueta i Ramoneta dyskretnie, powściągliwie i uprzejmie zajmą się twoimi potrzebami na ulicy Zachodzącego Słońca 17A w Barcelonie. Oferta niedostępna w drogeriach i aptekach.
.
MOBILE / OZDOBA, reż. Verena Fels, Filmakademie Baden Württemberg, Niemcy 2010, 6?24?? ? Wyróżnienie Jury FICC
W zmieniającym się społeczeństwie krowa ma całkiem duży wpływ na zmianę przeznaczenia...
.
.
MASKA, real. Bracia Quay, Polska/Wielka Brytania, 2010, 23? - Nagroda jury studenckiego
Najnowszy film animowany reżyserów i animatorów lalkowych, Braci Quay, z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Scenariusz filmu jest adaptacją powieści Stanisława Lema o tym samym tytule. Akcja "Maski" toczy się w zaawansowanym technologicznie, ale jednocześnie feudalnym świecie.
.
21 maja (sobota) godz. 18.00 - Prezentacja filmów z Centro de Capacitación Cinematográfica (CCC) z Meksyku (104 min.) - Laureat specjalnego Złotego Dinozaura dla najlepszej szkoły filmowej MFF ETIUDA&ANIMA 2009.
Centro de Capacitación Cinematográfica zostało założone w 1975 r. z zamiarem kształcenia profesjonalnych twórców filmowych biegłych zarówno w sferze artystycznej, jak i technicznej. Jest to szkoła, gdzie sprawy akademickie, prace produkcyjne i rozwój kulturalny spotykają się w jednym punkcie. Od samego początku Centrum było kształtowane jako szkoła filmowa, w której w pełnym sensie tego słowa można pracować, stawiając sobie za cel łączenie obrazu i ruchu przy zaangażowaniu wszelkich innych środków artystycznego wyrazu. Szkoła prowadzi również ważne archiwum materiałów bibliograficznych i filmowych, gromadzące zarówno zasoby historyczne, jak i najświeższe prace, które nieustannie są przedmiotem dyskusji na krajowych i międzynarodowych festiwalach oraz spotkaniach. Absolwenci CCC to solidni filmowcy, którzy odgrywają fundamentalną rolę w meksykańskiej kinematografii, a sama szkoła cieszy się uzasadnionym prestiżem i renomą.
CCC może się również pochwalić wysokim poziomem aktywnej kadry pedagogicznej i uznanych twórców filmowych, takich jak: Francisco Athié, Sigfrido Barjau, Carlos Bolado, Christiane Burkhard, Simón Bross, Carlos Carrera, Felipe Cazals, Nicolás Echeverría, Luis Estrada, Jorge Fons, José Luis García Agraz, Guillermo Granillo, Henner Hofmann, Alfredo Joskowicz, Toni Khun, Beatriz Novaro, María Novaro, Ignacio Ortiz, Marina Stavenhagen.
.
VERDE / ZIELONY, reż. Matias Meyer, Meksyk 2006, 17?30??
Historia przyjaźni Juana i Matity, dwóch chłopców pochodzących z różnych warstw społecznych.
.
.
DIME LO QUE SIENTES / POWIEDZ, CO CZUJESZ, reż. Iria Gomez, Meksyk 2006, 27?
Ulice Meksyku, który budzi się ze snu. Micaela w oczekiwaniu na wielką życiową zmianę zostaje zaskoczona przez nieszczęśliwą miłość. Kiedy myśli, że wszystko jest już stracone, udaje się do pisarza, swojego dawnego znajomego. Dzięki niemu odnajduje zajęcie, które pozwoli jej ponownie nawiązać kontakt z otoczeniem, na nowo odkryć świat miłości.
.
EL DESEO / PRAGNIENIE, reż. Marie Benito, Meksyk 2008, 13?
Historia Anny, kobiety w dojrzałym wieku, która po separacji ze swoim mężem popada w depresję. Pewnego dnia postanawia odmienić swoje życie. Przechodzi proces przemiany, która pozwala jej na nowo odkryć swoją seksualność.
.
.
LA CANCIÓN DE LOS NI?OS MUERTOS / PIOSENKA UMARŁYCH DZIECI, reż. David Pablos, Meksyk 2008, 35?
Moja matka została zamordowana. Ojciec zabrał mnie i moich braci na plażę do starej chaty, w której mieliśmy spędzić lato. Tam wszystko się zmieniło. Zjednoczył nas alkohol i depresja. Jedyne czego pragnąłem, to stamtąd uciec.
.
SE?ORA PÁJARO / PANI PTASZEK, reż. Veronique Decroux, Julio Bárcenas, Meksyk 2009, 12?
Lara, chora dziewczynka, która obserwuje świat ze swojego balkonu, pewnego dnia zauważa Solę, kobietę, której nie chce się żyć. Nawiązują kontakt na odległość, oparty na milczeniu i spojrzeniach.
.
.