cykl ePOKA DOCa
Od października 2013, rozpoczynamy w kinie Rejs nowy cykl ePOKA DOCa, w którym co miesiąc (na trzech seansach) prezentować będziemy filmy dokumentalne.
W ten sposób chcemy udowodnić, że filmy dokumentalne, przez wielu widzów uważane ciągle jeszcze za kino słabsze i drugiej kategorii, są ciekawe, poruszające i inspirujące. W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy prawdziwy rozkwit tej formy, dlatego uważamy, że warto aby produkcje dokumentalne znalazły swoje stałe miejsce w REJSowym repertuarze.
"Film dokumentalny - powtarzam film, nie produkcje telewizyjne, tzw. "dokumenty" - jest najszybciej rozwijającym się gatunkiem filmowym. Potrafi zostać w głowie i w sercu długo po wyjściu z kina" - mówił w jednym z wywiadów Artur Liebhart, dyrektor festiwalu Planete+ Doc - jednego z największych i najważniejszych festiwali poświęconych sztuce dokumentu.
Repertuar cyklu budują filmy firmy dystrybucyjnej Against Gravity - prezentowane i nagradzane na festiwalach, z ostatnich 2 - 3 lat oraz Gutek Film. Każdy z nich bierze pod lupę inny fragment rzeczywistości i prezentuje go na swój wyjątkowy sposób.
Jeśli zatem mielibyśmy szukać dla wszystkich tych obrazów wspólnego mianownika, to musielibyśmy napisać, że są to filmy, które po prostu WARTO ZOBACZYĆ.
.
MUNDIAL. GRA O WSZYSTKO
3, 5 czerwca, godz. 18.00
4 czerwca, godz. 20.15
Polska 2013, 95 min.
reżyseria: Michał Bielawski
Mistrzostwa ?Espa?a ?82? były ostatnim sukcesem reprezentacji Polski na piłkarskich mistrzostwach świata. Cała Polska oglądała wspaniałe bramki Bońka i Smolarka, popis umiejętności Laty, Kupcewicza i Buncola, widowiskowe parady Młynarczyka. Na moment zapomniano, że tłem sportowego spektaklu są surowe prawa stanu wojennego, cenzura, wojsko na ulicach, więzienia zapełnione opozycjonistami. Występ piłkarzy był tak udany, że nazwano go ?najpiękniejszym serialem stanu wojennego?.
?Mundial. Gra o wszystko? to dokumentalna opowieść o sporcie i polityce w warunkach stanu wojennego. Grę piłkarzy śledzą internowani działacze zdelegalizowanej ?Solidarności?, dziennikarze sportowi i cenzorzy, wycinający z telewizyjnych transmisji wszelkie przejawy istnienia opozycji. Występ w Hiszpanii poznajemy też z perspektywy zawodników, usiłujących sprostać nie tylko swoim ambicjom, ale też unieść ciężar oczekiwań kibiców i reżimowej propagandy.
Dokument ?Mundial. Gra o wszystko? to połączenie unikalnych archiwaliów Telewizji Polskiej, Kronik Filmowych, materiałów FIFA, fotografii z obozu w Białołęce, animowanych w technice 3D, rysunków oraz wywiadów z piłkarzami, komentatorami sportowymi i internowanymi w Białołęce.
5 czerwca po seansie filmu "Mundial. Gra o wszystko" zapraszamy na spotkanie z reżyserem - Michałem Bielawskim
.
SZUKAJĄC VIVIAN MAIER
20 maja, godz. 18.00
21 - 22 maja, godz. 20.00
Finding Vivian Maier
USA 2013, 83 min.
reżyseria: John Maloof, Charlie Siskel
?Szukając Vivian Maier? to film pokazywany na festiwalach całego świata - od Toronto i Berlina po Miami i Rio de Janeiro ? przedstawiający niewiarygodną, ale prawdziwą historię życia Vivian Maier, wybitnie uzdolnionej, a zarazem bardzo tajemniczej kobiety, która skrywała przed światem swój wielki talent.
Całe życie pracowała jako skromna niania, opiekując się dziećmi z zamożnych rodzin. Nikt nie zwracał uwagi na to, że każdego dnia, w każdej wolnej chwili, robiła setki zdjęć, których nigdy nikomu nie pokazała, a większości nawet nie wywołała. Nikt nie wiedział o jej życiowej pasji, dzięki której stała się znana na całym świecie.
Kilka lat temu, zaraz po śmierci Maier, przypadkowo odkryto kontener, w którym przechowywała swoje prace. Znaleziono w nim ponad 100 000 negatywów zawierających zdjęcia, których nikt wcześniej nie widział, a które wkrótce wywołały furorę na całym świecie. Maier z dnia na dzień została uznana za jedną z najważniejszych artystek XX wieku, a światowe galerie ustawiły się w kolejce, by pokazywać jej prace.
Kim była kobieta, która nikomu nie zdradziła swojej pasji? Czy zdawała sobie sprawę ze swojego talentu? Jaką skrywała tajemnicę?
.
ABU HARAZ
22 kwietnia, godz. 18.00, 20.00
23 kwietnia, godz. 20.00
Polska 2012, 73 min.
reżyseria: Maciej J. Drygas
Abu Haraz to niewielka wioska nad Nilem w samym środku pustyni w Północnym Sudanie. Wylewy rzeki i pory roku tworzą rytm życia społeczności, którą reżyser filmu obserwuje przez kilka lat. Widzimy na ekranie jak nauczyciel uczy dzieci nowego słowa ? biedny. Choć w sensie materialnym wioska wydaje się surowa, to nie brakuje w niej kolorów życia, śmiechów i rodzinnego ciepła. Budowa gigantycznej tamy na Nilu przerywa jednak odwieczny, naturalny rytm życia mieszkańców Abu Haraz.
Bezskutecznie próbują protestować przeciwko budowie tamy, ale przegrywają walkę. Okazuje się, że muszą przygotować się do przeprowadzki w zupełnie nieznane miejsce. Przed opuszczeniem osady muszą zniszczyć swoje domy, zanim zaleje je woda. Starszyzna wioski poważnie zastanawia się również nad zabraniem ze sobą prochów przodków, które znajdują się w grobach w okolicznym cmentarzu. Tak nakazuje im tradycja. Nowym miejscem do życia jest sztucznie zbudowana miejscowość pośrodku pustyni. Zmienia ona wszystko w życiu przesiedleńców, a nową atrakcją okazuje się telewizor. Sulejman gnany melancholią i smutkiem wraca jednak do Abu Haraz, aby ujrzeć raz jeszcze swój utracony raj.
W dokumencie Macieja Drygasa historia afrykańskiej wioski przeradza się w opowieść o postępie, który pociąga za sobą ofiary. "Abu Haraz" to piękne filmowe requiem dla zaginionego świata. /Bartosz Staszczyszyn, Culture.pl/
.
SCENA ZBRODNI
5 marca, godz. 18.00
6 marca, godz. 20.15
The Act of Killing
Dania, Norwegia, Wielka Brytania 2012, 115 min.
reżyseria: Joshua Oppenheimer, Anonymous, Christine Cynn
Zwycięzca Nagrody Publiczności na Berlinale i PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL 2013, w którym reżyser Joshua Oppenheimer prezentuje efekty siedmiu lat spędzonych z ?emerytowanymi? dowódcami brygad śmierci w Indonezji. W efekcie powstał jeden z najważniejszych i najbardziej wstrząsających obrazów dokumentalnych ostatnich lat.
W ciągu 12 miesięcy od puczu wojskowego w Indonezji, który miał miejsce w 1965 roku, reżimowe organizacje paramilitarne Panczaszila zamordowały ponad milion ludzi. Wystarczyło podejrzenie o sprzyjanie komunistom. Te niewiarygodne zbrodnie pozostały bez kary. Dziś sprawcy są uprzywilejowanymi obywatelami, a odziały paramilitarne owiane są legendą walki o demokrację. Członkowie brygad śmierci z dumą opowiadają o swojej ?walce? i demonstrują efektywne metody mordowania. Przed puczem byli tzw. konikami i nielegalnie sprzedawali pod kinami bilety na oblegane amerykańskie filmy. Uważają się za ?wolnych ludzi?, bo tak tłumaczą sobie słowo ?gangsterzy?. W swojej ?wyzwoleńczej? działalności wzorowali się ? jak twierdzą ? na najlepszych amerykańskich filmach. W rzeczywistości ich działalność to po prostu połączenie szmalcownika z mordercą. Jeśli podejrzany nie mógł się wykupić ? był natychmiast mordowany. Chudy Anwar Congo i gruby Herman Koto są zaszczyceni, gdy reżyser proponuje im filmowe odtworzenie dokonywanych zbrodni. Z wigorem załatwiają aktorów, dekorację, kostiumy i dyskutują o możliwych scenariuszach rekonstrukcji. Uznają siebie za filmowe gwiazdy, które pokażą światu prawdziwych indonezyjskich ?wolnych obywateli?. Praca przy filmie obiera jednak nieoczekiwany kierunek. Bohaterowie zaczynają zastanawiać się nad tym, co zrobili. Tylko niektórzy z nich odczuwają jednak skruchę. Rekonstrukcja makabrycznych zdarzeń z przeszłości okazuje się w efekcie dla morderców bardziej realna niż ich prawdziwe czyny.
.
PERWERSYJNY PRZEWODNIK PO IDEOLOGIACH
4 lutego, godz. 18.00
5 - 6 lutego, godz. 20.15
The Pervert's Guide to Ideology
Wielka Brytania, Irlandia 2012, 136 min.
reżyseria: Sophie Fiennes
Geniusz, szaleniec, klown, radykalny lewak ? tak mówi się o Slavoju Žižku, jednym z najciekawszych i najpopularniejszych myślicieli naszych czasów. Ten filozof, psychoanalityk, autor ponad kilkudziesięciu książek, traktujących o popkulturze, polityce, ekonomii, czy militarnych konfliktach jest także wytrawnym znawcą i miłośnikiem kina. Dał temu wyraz w głośnym dokumencie ?Z-Boczona historia kina?.
Po 6 latach od premiery tamtego filmu Žižek wraca do współpracy z reżyserką Sophią Fiennes, by tym razem w prowokacyjny sposób spojrzeć na naszą rzeczywistość i kształtujące ją ideologie. Žižek przygląda się im pod lupą i punktuje to, co mają nam do zaproponowania: liberalizm, komunizm, nazizm, kapitalizm i katolicyzm. Uświadamia, jak każda z tych ideologii manipuluje naszymi pragnieniami i marzeniami. A wszystko to zilustrowane jest błyskotliwie i prowokacyjnie dobranymi fragmentami takich klasyków kina, jak m.in. ?Szczęki?, ?Brazil?, ?M.A.S.H?, czy ?Titanic?.
?Perwersyjny przewodnik po ideologiach? to inteligentna, dowcipna i erudycyjna analiza wszelkich -izmów, kształtujących nasze systemy wierzeń i zachowań. Najbardziej pobudzający intelektualnie film ostatnich lat.
.
PUSSY RIOT. MODLITWA PUNKA
14 stycznia, godz. 18.00
15 - 16 stycznia, godz. 20.15
Pussy Riot. A Punk's Prayer
Rosja, Wielka Brytania 2012, 86 min.
reżyseria: Mike Lerner, Maksym Pozdorowkin
Zimą 2011 roku, po kontrowersyjnym przebiegu wyborów w Rosji, Władimir Putin został ponownie wybrany prezydentem kraju. W odpowiedzi na to setki tysięcy Rosjan wyszło na ulice, aby poddać w wątpliwość legalność wyborów, a tym samym legitymację Putina do rządów. Wśród protestujących były trzy młode radykalne feministki: Nadieżda Tołokonnikowa, Maria Alochina i Jekatierina Samucewicz, współzałożycielki zespołu punkowego Pussy Riot.
W kolorowych kominiarkach na głowach, pończochach i letnich sukienkach weszły do słynnej cerkwi Św. Ducha w Moskwie i zaczęły satyryczny performance, śpiewając pieśń Święta Matko, wygnaj Putina. Po 40 sekundach zostały aresztowane. Wytoczono im pokazowy proces, oskarżono o ?szerzenie nienawiści religijnej? i zagrożono 7-letnim wyrokiem więzienia.
Film jest kroniką tego ?małego? aktu protestu, który zdobył rozgłos na całym świecie i stał się symbolem walki z opresyjnym reżimem. Nadając tej antyputinowskiej rebelii ludzką twarz, reżyserzy podążają za trzema młodymi kobietami, które ? zdumione reakcją władzy ? za kratami więzienia pozostają gotowe bronić swoich racji. Z relacji ich najbliższych i przyjaciół dowiadujemy się, co tak naprawdę doprowadziło je do przemiany z aktywistek w ikony walki o wolność słowa. Okazuje się, że historia Pussy Riot to performance, balansujący między farsą a tragedią. Wykorzystane przez władze Rosji do pokazania społeczeństwu ?prawdziwej twarzy? opozycji, nie poddają się jednoznacznej ocenie. Ich osobista odwaga, poświęcenie własnym przekonaniom i świadomość polityczna bez wątpienia wywarły wpływ na aktualną sytuację polityczną w Rosji.
.
SZTUKA ZNIKANIA
10 grudnia, godz. 18.00
11 - 12 grudnia, godz. 20.00
Polska 2013, 52 min.
reżyseria: Bartek Konopka, Piotr Rosołowski
Nieznana historia haitańskiego kapłana vodou, Amona Frémona, który na zaproszenie Jerzego Grotowskiego w 1980 roku odwiedził Polską Rzeczpospolitą Ludową. ?Sztuka znikania? to nowy film twórców nominowanego do Oscara ?Królika po berlińsku?, zwycięzcy Nagrody Magicznej Godziny na festiwalu PLANETE+ DOC w 2009 roku.
Polska była dla Amona dziwnym miejscem. Ludzie zachowywali się inaczej - godzinami stali w kolejkach, jakby chcieli pobyć razem, ale wcale ze sobą nie rozmawiali. Odprawiali dziwne rytuały na wielkich stadionach. Deszcz padał tu głośniej, jak w kraju ogłuchłych ludzi, a zimą z nieba leciała zła, biała woda niegasząca pragnienia.
Amon obserwując wydarzenia stanu wojennego przywołuje, podobnie jak Adam Mickiewicz w ?Dziadach?, duchy przodków. Odprawia ceremonię vodou, aby uwolnić Polaków od złych mocy. Rozpoczyna się bój, w którym żywi i umarli jednoczą się we wspólnej walce. Duch polskiego romantyzmu łączy się z haitańskim Loa, dokładnie tak, jak 200 lat temu w czasie wielkiej rewolucji na Haiti. ?Sztuka znikania? jest spojrzeniem na czasy socjalizmu oczami przybysza z zupełnie innej kultury.
.
NIE ZAPOMNIJ MNIE
5 listopada, godz. 18.00
6 - 7 listopada, godz. 20.15
Vergiss mein nicht
Niemcy 2013, 91 min.
reżyseria: David Sieveking
Zwycięzca 10. edycji PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL. Reżyser David Sieveking, znany polskim widzom z filmu "David chce odlecieć", w unikalny sposób, nie bojąc się groteski i humoru, portretuje tym razem swoją matkę, która ? jak miliony ludzi w Europie ? zapada na chorobę Alzheimera i powoli zapomina o świecie, w którym żyje.
Rodzice Davida byli w latach 60. XX wieku aktywnymi członkami ruchów studenckich i żyli w tzw. ?otwartym związku?. Teraz ich wzajemna relacja jest poddana testowi, ale dzieje się to w dramatycznych okolicznościach. Zmiany, które przyniosła choroba matki, zmuszają rodzinę do wiwisekcji stosunków, jakie panują wewnątrz rodziny, ujawnienia ukrytych dotąd konfliktów i nieporozumień, a przede wszystkim znalezienia dla nich rozwiązań. Nie jest to łatwe wyzwanie, ale paradoksalnie zbliża ono członków rodziny na nowo i zmusza do głębokiej refleksji nad życiem, jakie wszyscy prowadzili dotychczas.
Sieveking w sposób niezwykle szczery pokazuje w tym filmie własną kronikę rodzinną, ale robi to nie tylko z ironią i szczerością, lecz przede wszystkim nieudawaną miłością. Dzięki temu tworzy obraz, w którego centrum uwagi znajduje się nie tyle choroba, lecz człowiek zapadający na nią wbrew własnej woli.
.
WIĘCEJ NIŻ MIÓD
8 października, godz. 18.00
9 - 10 października, godz. 20.15
More Than Honey
Szwajcaria, Niemcy, Austria 2012, 90 min.
reżyseria: Markus Imhoof
Pszczoły to nie tylko istotne ogniwo ziemskiego ekosystemu, lecz również ważny czynnik plonotwórczy. Zamieszkują Ziemię równie długo jak człowiek, ale gdy one wyginą ? jak twierdził Einstein ? ludziom pozostaną nie więcej niż cztery lata życia. Reżyser Markus Imhoof, który w życiu prywatnym jest wnukiem szwajcarskiego pszczelarza, opowiada o poważnym kryzysie, jaki dotyka obecnie populację pszczół. W ciągu ostatniej dekady wyginęły ich miliony. Czy to oznacza, że czeka nas totalny kryzys?
Wykorzystując najnowszą technologię, umożliwiającą obserwację niewidocznych gołym okiem zjawisk, Imhoof z własnej perspektywy pokazuje rolę i piękno pszczół, a także fatalizm ich losu. Podróżując z kamerą po całym świecie filmuje tereny, na których zamieszkują pszczoły, a za pomocą mikroskopowych zdjęć pokazuje jak żyją i zachowują się w gniazdach i ulach. Widzowie poznają pszczelarzy, naukowców i rolników, owładniętych pasją do pszczół i pragnących poznać tajemnicę ich masowej śmierci. Pomimo wieloletnich badań, dokładny powód tego zjawiska nie jest znany i stanowi przedmiot spekulacji. Imhoof stara się pokazać międzynarodowy zasięg tego zjawiska, dokumentując przebieg, jaki ma ono w różnych częściach świata. W Chinach doszło już nawet do tego, że rolnicy zatrudniają ludzi, którzy zamiast pszczół zapylają rośliny...
?Więcej niż miód? to dokumentalny blockbuster i jeden z najdroższych w historii filmów dokumentalnych (jego budżet wyniósł ok. 2 milionów euro), zrealizowany przez producentów głośnych ?Nakarmimy świat? oraz ?Zaróbmy jeszcze więcej?.