6. Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS Prawa Człowieka w FIlmie
W dniach 14 - 20 kwietnia w kinie REJS odbędą się pokazy filmów dokumentalnych w ramach 6. Objazdowego festiwalu Filmowego WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie.
Wszystkie pokazy są bezpłatne.
Na godzinę 11.00 zapraszamy zwłaszcza młodzież szkolną.
Słupski festiwal to część objazdowej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Watch Docs, który od 2001 roku organizuje w Polsce Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Impreza ma charakter niekomercyjny, a jej celem jest skłanianie do dyskusji na temat kwestii łamania praw człowieka na świecie.
Słupską edycję festiwalu organizuje, w porozumieniu z Helsińską Fundacją Praw Człowieka, Stowarzyszenie Użyteczności Publicznej Aktywne Pomorze, przy wsparciu władz miasta, lokalnych instytucji kultury, organizacji pozarządowych i biznesu.
Program WATCH DOCS w kinie REJS
poniedziałek, 14 kwietnia
godz. 11.00
Dziewczyny z Belfastu
Szwecja, Irlandia, 2006, 60?
reż. Malin Andersson
Dwie dziewczyny mieszkają w jednym mieście, życie jednej jest bardzo podobne do życia drugiej. Jednak różni je religia i tradycja, a dzieli wysoki mur. Mairéad i Christine mieszkają w Belfaście, mieście ścisłej segregacji i ciągłych konfliktów między społecznościami katolików i protestantów, marszy oranżystów i demonstracji kończących się starciami z policją. Malin Andersson z dużym wyczuciem pokazuje ten absurdalny, pełen nieufności i nienawiści świat z punktu widzenia dziewczyn: ich obserwacji, wspomnień, marzeń i planów na przyszłość. Czy ta rzeczywistość może się zmienić? Bohaterki filmu zaczynają się nad tym zastanawiać, kiedy obie związują się z chłopakami z przeciwnych obozów.
wtorek, 15 kwietnia
godz. 11.00
Polak w szafie
Polska, 2007, 38'
reż. Artur Żmijewski
W dwóch sandomierskich kościołach znajdują się XVIII-wieczne obrazy Karola de Prevot przedstawiające Żydów mordujących w celach rytualnych chrześcijańskie dzieci. Grupa studentów dwóch warszawskich uczelni pod kierunkiem profesor Joanny Tokarskiej-Bakir przeprowadziła w 2005 r. badania terenowe w Sandomierzu i okolicach dotyczące żywotności antysemickiego mitu o żydowskim mordzie rytualnym. Ujawniły one, że przesąd o porywaniu dzieci przez Żydów jest znany mieszkańcom Sandomierskiego we wszystkich grupach wiekowych. ?Polak w szafie? rejestruje dyskusję młodych badaczy po zebraniu wyników oraz ich ?pracę z obrazem? ? działania warsztatowe prowadzone z Arturem Żmijewskim w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Klinika
Polska, 2006, 30'
reż. Tomasz Wolski
Portret zbiorowy pacjentów Kliniki Chorób Wewnętrznych w Krakowie. Mikroświat ludzi starszych, z ich kłopotami, radościami, sukcesami i rozczarowaniami. Film ukazuje codzienność jednego z polskich szpitali. Na oddziale chorób wewnętrznych leżą głównie osoby starsze, świadome kruchości własnego życia. Tomaszowi Wolskiemu udała się rzecz niezwykła ? pokazał szpitalną rzeczywistość z najbliższej odległości, unikając patosu i sentymentalizmu. Każda z występujących w tym filmie postaci jest interesująca, każda ma coś do powiedzenia. Ci starzy, schorowani ludzie zachowują się z niezwykłą godnością nawet w najtrudniejszych momentach.
Gadzio
Polska, 2007, 15'
reż. Kryspin Pluta
Poprzez przyjaźń romskiego chłopca i starszego pana poznajemy katowicką rzeczywistość. Każdy z nich ma swoją muzykę ? wyznacznik ich środowiska i odniesienie do ich korzeni. Wymieniają się poglądami i uczą nawzajem o swoich światach. Muzyka staje się pretekstem do spotkania romskiego chłopca i dziadka - Polaka. Zbuntowane teksty młodego hiphopowca kontrastują z sielankowymi piosenkami dziadka grającego na gitarze. Konfrontacja dwóch odrębnych światów prowadzi do zaskakujących rezultatów. "Gadzio" to przypowieść o rodzeniu się przyjaźni, która miała się nie wydarzyć. Bohaterowie odkrywają, że łączy ich więcej niż przypuszczali. Realizuje się potrzeba bycia ojcem i synem.
Kredens
Polska, 2007, 28'
reż. Jacob Dammas
Po przyjeździe do Wrocławia Jacob Dammas (Duńczyk, którego matka jest Polką) odwiedza miejsce, gdzie przed przymusową emigracją pod koniec lat sześćdziesiątych z uwagi na żydowskie pochodzeniamieszkała jego matka wraz ze swoim ojcem. Rozmawia z ich byłymi sąsiadami, kierowany jest pod kolejne adresy, a wszystko po to, by odnaleźć rodzinną pamiątkę sprzed lat - tytułowy kredens.
środa, 16 kwietnia
godz. 11.00
Przytul mnie, puść mnie
Wlk. Brytania, 2007, 100'
reż. Kim Longinotto
Oksfordzka Mulberry Bush to szkoła z internatem dla dzieci wykluczonych ze zwykłych szkół ze względu na agresywne zachowanie. Poważne problemy psychologiczne podopiecznych Mulberry Bush są konsekwencją ich wcześniejszych traumatycznych przeżyć. Nauczyciele, których jest tu dwa razy więcej niż uczniów, na co dzień spotykają się z morzem przekleństw, pluciem i fizyczną agresją ze strony wychowanków. Ich heroiczne wręcz wysiłki zmiany destrukcyjnych wzorców zachowania dzieci bywają uwieńczone sukcesem. Pełne empatii choć nieupiększające niczego spojrzenie pozwoliło mistrzyni współczesnego cinéma vérité, Kim Longinotto ? laureatce nagrody festiwalu w 2003 r. ? stworzyć głęboko poruszający obraz słabo znanego świata, gdzie na agresję nie odpowiada się przemocą.
godz. 18.00
Kurs do krainy cienia
USA, 2007, 105'
reż. Alex Gibney
Ten film stawia wiele niewygodnych pytań. Czy tortury są oficjalnie aprobowanym środkiem wydobywania zeznań od więźniów Guantanamo? Czy wydarzenia w Abu Ghraib rzeczywiście były tylko ekscesami znudzonych strażników? A może ktoś kazał im ?zmiękczyć? opornych więźniów, którzy nie chcieli mówić? Na jakim szczeblu zapadają decyzje o stosowaniu ?środków specjalnych?? Historia afgańskiego taksówkarza, który omyłkowo trafił do amerykańskiego więzienia wojskowego w Bagram i został tam zamęczony staje się punktem wyjścia do ogólniejszej analizy kierunku, w jakim podąża amerykańska ?wojna z terrorem?.
godz. 20.00
Starbuck ? Holger Meins
Niemcy, 2002, 90'
reż. Gerd Conradt
Holger Meins zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach 9 listopada 1974 roku, po dwóch miesiącach strajku głodowego w więzieniu. Rok później ? także w nie do końca wyjaśnionych okolicznościach ? zakończyła życie pozostała trójka kierownictwa grupy Baader-Meinhof. Meins, jedna ze sztandarowych postaci Frakcji Czerwonej Armii, nie doczekał procesu, na którym miał być oskarżony o udział w licznych zamachach, napadach i porwaniach. Film Condradta, przyjaciela terrorysty z lat młodości, nie tylko przybliża postać tytułowego bohatera, ale rysuje historyczny i społeczny kontekst wydarzeń, które doprowadziły do osławionej ?Niemieckiej jesieni? w 1977 roku. Jak to się stało, że pochodzący z dobrych domów młodzi intelektualiści zaczęli uważać się za awangardę światowej rewolucji i z bronią w ręku rozpoczęli wojnę z kapitalizmem?
czwartek, 17 kwietnia
godz. 11.00
Dworzec Gdański
Polska, 2006, 56'
reż. Maria Zmarz?Koczanowicz
Akcja filmu rozgrywa się w izraelskim kurorcie Aszkelon, położonym nad Morzem Śródziemnym, gdzie od 1988 roku, co kilka lat, odbywają się zjazdy emigracji z 1968 roku. Na piąte spotkanie przyjechało ponad 500 osób (często z dorosłymi już dziećmi) z Australii, Ameryki, Europy. Wszyscy rozmawiają ze sobą po polsku, bez obcego akcentu. Śpiewają polskie piosenki, mają silną potrzebę bycia ze sobą i wspominania przeszłości. W latach 1968-69 władze PRL zmusiły do opuszczenia kraju około 15.000 osób pochodzenia żydowskiego. Dla większości z nich warszawski Dworzec Gdański, z którego odchodziły pociągi do Wiednia (zwykle pierwszego przystanku na ich emigracyjnym szlaku) stał się symbolem wygnania i upokorzenia.
Zabić w sobie nienawiść
Polska, 2006, 23'
reż. Piotr Morawski
Film Piotra Morawskiego ma dwóch bohaterów. Pierwszy to legenda opozycji Jacek Kuroń, drugim jest odpowiedzialny za jego inwigilację oficer Służby Bezpieczeństwa, pułkownik Jan Lesiak. Beznamiętnie opowiada on o technice obserwacji i podsłuchiwania. Kuroń także bez emocji wspomina kolejne aresztowania i rewizje. Przez ponad dwadzieścia lat był nieustannie śledzony, podsłuchiwany i nagrywany. Jak sam mówi ? musiał jakoś nauczyć się z tym żyć. Film wykorzystuje niezwykłe materiały dokumentalne z archiwów SB, ukazujące m.in. nagrywane z ukrycia spotkania Kuronia z innymi opozycjonistami.
piątek, 18 kwietnia
godz.11.00
Wolność zawsze przychodzi za późno
Iran, 2006, 52'
reż. Mehrdad Oskouei
Dla wrażliwego, obserwacyjnego dokumentu zakład izolacyjny zawsze był ciekawym tematem. Pozwala on opisać specyficzny, zamknięty mikroświat i jednocześnie powiedzieć wiele o rzeczywistości na zewnątrz. W swoim najnowszym dokumencie o chłopcach z poprawczaka Mehrdad Oskouei ujawnia problemy głęboko drążące irańskie społeczeństwo: biedę, przemoc domową i uzależnienie nastolatków od narkotyków. Chłopcy, którym kamera towarzyszy w codziennym życiu za kratami, jawią się tu bardziej jako ofiary niż przestępcy. Bardzo ciekawy portret zbiorowy, ujmujący swą autentycznością.
godz. 18.00
Istnienie
Polska, 2007, 72'
reż. Marcin Koszałka
Niesamowity w swej sile film o przemijaniu. Marcin Koszałka sfilmował ostatnie zmagania z życiem nieuleczalnie chorego Jerzego Nowaka, wybitnego aktora teatralnego. W poszukiwaniu nieśmiertelności, w pragnieniu pozostawienia po sobie trwałego śladu, pragnie on zagrać jeszcze raz w filmie, ale zagrać główną rolę. Chce także przysłużyć się nauce i oddać swoje ciało na preparat naukowy dla studentów medycyny. Koszałka filmuje ostatnie formalności, spotkania i przygotowania. Jednak kończy film, rezygnując z czekania na moment śmierci. Zapowiadany jako skandal dokument okazał się wspaniałym zapisem przejścia, stawania się, jak mówi w filmie adwokat, już nie człowiekiem, a tylko ciałem.
Wolność jest darem Boga
Polska, 2006, 49'
reż. Cezary Ciszewski
Foksal 13. Adres w centrum Warszawy, pod którym mieści się stara, ponad stuletnia opuszczona kamienica. Jeszcze dwa lata temu działała tu słynna narkomańska melina F-13. Autor filmu przez wiele miesięcy towarzyszył z kamerą mieszkającym tam młodym ludziom. Na początku z dystansem obserwował, jak postępują kolejne stadia uzależnienia. Z czasem postanowił sam spróbować, ?jak to jest?. Oczywiście był przekonany, że sam nigdy nie zostanie narkomanem. To przekonanie nie opuściło go nawet wtedy, kiedy już było za późno.
godz. 20.00
Esma
Bośnia i Hercegowina, 2007, 35'
reż. Alen Drljevic
Esma Palic i jej dwie córki są samotne. Mąż Esmy, pułkownik Avdo Palic, został porwany przez serbska armię z obozu Narodów Zjednoczonych w czasie oficjalnych negocjacji w trakcie wojny w Bośni. Esma od lat szuka ciała męża, jeżdżąc po kraju na ekshumacje. Ma nadzieję go odnaleźć, a jednak odczuwa ulgę za każdym razem, gdy identyfikacja zwłok wskazuje, że to nie on. Według Międzynarodowej Komisji do Spraw Osób Zaginionych po wojnie w Bośni i Hercegowinie jest jeszcze 13 500 zaginionych.
Nie można zawinąć żaru w papier
Francja, 2007, 90'
reż.: Rithy Panh
W swoim najnowszym, nominowanym do tegorocznej Europejskiej Nagrody Filmowej dokumencie, Rithy Panh pozostaje wierny estetyce docudramy. Poznajemy tu dziewczyny z domu publicznego w Phnom Penh. Ich zmęczone gesty i twarze odzwierciedlają psychiczne spustoszenie, do jakiego doprowadziła je wymuszona prostytucja. Powoli odsłania się przed nami świat straszliwej nędzy, przemocy, strachu przed AIDS, społecznego wykluczenia, dziedzictwa traumy czasów ludobójstwa i wojny domowej. Mimo ostrych, południowych barw, wszystko spowite jest tu jakby głębokim cieniem śmierci.
sobota, 18 kwietnia
godz. 18.00
Po tamtej stronie
Polska 2007, 20?
reż.: Vita Żelakeviciut
Vita Żelakeviciute, autorka wstrząsającej ?Schizofrenii? (film otwarcia festiwalu w 2002 roku) tym razem opowiada o współczesnych rosyjskich więźniach osadzonych na czas odbywania kary w szpitalu psychiatrycznym. Opowiada prosto i bez słów. Znakomite zdjęcia Józefa Szymury oddają ponury klimat życia między zatłoczoną celą, warsztatem krawieckim, posiłkiem i spacerniakiem, pod nieustanną obserwacją i wśród przygnębiającej brzydoty. Film nominowany do nagrody im. Jacka Kuronia na 47. Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Amina
Jemen, 2006, 75'
reż. Khadija Al? Salami
Amina al-Tuhaif znana jest nie tylko w Jemenie, gdzie skazana na śmierć za zabójstwo męża od 10 lat czeka w więzieniu na wykonanie wyroku. Kiedy została skazana miała 14 lat. Za mąż wyszła mając lat 12. Dla wielu stała się symbolem ofiary systemu pozwalającego na aranżowane małżeństwa w tak młodym wieku. Jej mąż zginął w bliżej nieznanych okolicznościach, ale nie na tym skupia się film Khadii Al-Salami. Ukazuje on codzienne życie w jemeńskim więzieniu, gdzie w ciągu dnia nie sposób odróżnić osadzonych od strażniczek. Amina w więzieniu wychowuje synka, którego tam urodziła, prawdopodobnie zgwałcona przez strażnika. ?Amina? to niezwykły i niepokojący film, mieszający prawdę z fikcją, a jawę ze snem. Został nakręcony w 2006 roku, warto więc wspomnieć, że w październiku 2007 r. Amina wyszła na wolność.
godz. 20.00
Za minutę dziewiąta
USA, 2007, 83?
reż. Tommy Davies
Po 18 latach małżeństwa Wendy zbiera się na odwagę i wzywa policję po kolejnym pobiciu syna przez męża. Policja jednak nie interweniuje, mimo próśb Wendy i jej sąsiadów. Kilka godzin później Wendy znów dzwoni na policję. Tym razem by zgłosić, że zamordowała swojego męża. Zostaje skazana za morderstwo pierwszego stopnia na 10 lat więzienia. Sąd daje jej tydzień na uporządkowanie wszystkich spraw. Przez ostatnich pięć dni towarzyszy jej kamera. Film Tommy?ego Davisa ukazuje kontrowersyjną postać Wendy, która zdaje się nie odczuwać żadnych wyrzutów sumienia. Jak bardzo Wendy, pozbawiona pomocy, musiała być dręczona przez męża, aby odczuwać teraz tylko ulgę?
Kamienna cisza
Polska, 2007, 52'
reż.: Krzysztof Kopczyński
Afgańska wioska Spingol, gdzie obowiązuje twarde jak otaczające ją góry Hindukusz prawo szarijatu. 24 kwietnia 2005 roku światowe agencje informacyjne podały, że za cudzołóstwo ukamienowano tu publicznie 25-letnią Aminę. Miało się to stać podczas nieobecności jej męża, który wyjechał do Iranu w poszukiwaniu pracy. Jednak cała wioska twierdzi, że Amina zmarła na atak serca. Podczas przeprowadzanych na potrzeby filmu wywiadów zmowa milczenia zostaje przełamana, na jaw wychodzi między innymi, że nawet w świetle muzułmańskiego prawa ukamienowanie nie byłoby uzasadnione. Państwo prowadzi dochodzenie, po procesie wszyscy winni pozostają w więzieniu, wśród nich rodzina Aminy. Film Krzysztofa Kopczyńskiego z pięknymi zdjęciami Jacka Petryckiego i Hanny Polak ukazuje świat wielkiego ubóstwa, tradycji aranżowanych małżeństw i życia, w którym wszystko jest rządzone przez prawo muzułmańskie.
niedziela, 20 kwietnia
godz. 18.00
200 000 duchów
Francja, 2007, 8'
reż. Jean-Gabriel Periot
Kolejne niezwykłe połączenie archiwalnych fotografii i muzyki w dorobku Jeana-Gabriela Périota, laureata nagrody im. Jacka Kuronia na ubiegłorocznym festiwalu. Tym razem tematem jest Hiroszima. Nowy film Périota przynosi inny sposób opowiadania o tragicznym wydarzeniu niż ?Nawet jeśli była kryminalistką? ? bardziej abstrakcyjny, poetycki i wyciszony.
Operacja powrót
USA, 2007, 81?
reż. Richard Robbins
Wojna w Iraku jest wojną niezwykłą także z tego powodu, że jako obywatele globalnej wioski mamy dostęp do bezpośrednich relacji jej uczestników. Ten film powstał w oparciu o projekt National Endowment for the Arts skierowany do weteranów z Afganistanu i Iraku. Amerykańscy żołnierze wracający do domu zostali poproszeni o opisanie swoich doświadczeń i nadanie im literackiej formy pod kierunkiem pisarzy ? weteranów II wojny światowej, Korei czy Wietnamu. Ich zapiski stały się niejako scenariuszem tego filmu, który składa się z kilku nowel. Każda z nich ma inną formę, dostosowaną do dynamiki opowiadania czy rodzaju opisywanej sytuacji, wszystkie ilustrowane są dokumentalnymi zdjęciami. Mamy tu więc koszarową farsę, wojenny film akcji, eksperymentalny montaż zdjęć, a nawet animację. Ten film w żaden sposób nie usprawiedliwia wojny, ale pokazuje ją rzeczywiście taką, jaką ona jest ? dla amerykańskich żołnierzy.