Słupski Ośrodek Kultury, Pomorskie Towarzystwo Muzyczne makroFON, Polska Filharmonia Sinfonia Baltica zapraszają na koncert Gwiazdy Światowego Jazzu, Grażyny Auguścik
Artystka wystąpi z towarzyszeniem:
Stryjo (Nikola Kołodziejczyk - piano, Maciej Szczyciński - bass, Michał Bryndal - drums)
Aga Kiepuszewska - wokal
Daniel Popiałkiewicz - gitara
Bart Pałyga - instrumenty ludowe
Gościem specjalnym koncertu będzie znakomity akordeonista, Jarosław Bester.
Koncert odbędzie się w Filharmonii Sinfonia Baltica przy ul. Jana Pawła II 3
Data: 19 października 2017
Godzina: 19:00
Rezerwacje biletów: kasa - tel./fax +48 59 842 38 39; tel. +48 842 49 60 w. 302, 303 lub osobiście w budynku filharmonii
GRAŻYNA AUGUŚCIK - wokalistka, kompozytorka, aranżerka, producentka
Jest wokalistką, aranżerem, kompozytorem, producentem i liderem własnego zespołu. Przez amerykańskich krytyków zgodnie uznana jest za jedną z najciekawszych postaci na światowej scenie jazzowej.
Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty „Sunrise Sunset” w 1988 roku trafia do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie. Dyplom ukończenia szkoły otrzymuje w 1992 roku z wyróżnieniem z rąk Philla Collinsa i Ala Jarreau.
Od 1994 roku mieszka w Chicago, gdzie koncertuje, nagrywa własne płyty, bierze udział w wielu jazzowych i undergroudowych projektach nagraniowych innych artystów, prowadząc równocześnie własną wytwórnię płytową w wytwórni GMARecords.
Nagrała, wyprodukowała i wydała do tej pory 19 płyt solowych, spośród których 11 we własnej firmie nagraniowej, w ponad 20 wzięła udział jako gość, a kolejne to remixy z jej głosem.
Współpracuje z muzykami, których dobrze zna i ceni. Wśród nich są: John Medeski, Michael i Randy Brecker, Jim Hall, Toots Thielemans, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Patricia Barber, Paul Wertico, John McLean, Kurt Rosenwinkel, Matt Ulery, Paulinho Garcia, Jarek Bester, Andrzej Jagodziński i wielu innych.
W roku 1998 jej płyta „Pastels” zrealizowana wspólnie z Bogdanem Hołownią uznana została przez National Public Radio za jedną z najlepszych jazzowych płyt roku.
Następny album „Fragile” znalazł się na prestiżowym TOP 20 JAZZ ALBUMS roku 2000.
Dwukrotnie, w 1998 i 2002 roku występuje na jednym z największych festiwali jazzowych na świecie - Chicago Jazz Festival, następnie na Chicago World Music Festiwal w 2001, 2002, 2004 roku, oraz Concord Jazz Festival w Japonii w 2002 roku (wspólnie z Michael i Randy Brecker) oraz w 2004 na Elite Jazz Festival (wraz z Jim Hall Trio).
Kolejna płyta „River”, wydana w 2002 roku, uznana została za jedno z największych wydarzeń muzycznych, stawiając Grażynę w gronie 15-u najlepszych wokalistek jazzowych w Stanach (2002 Twirlie Nomination).
Otrzymuje też prestiżową nominację dla najlepszej wokalistki 2002 roku w 22nd Annual Chicago Music Awards.
Wielokrotnie pismo „Jazz Forum Magazine” przyznaje jej tytuł najlepszej wokalistki jazzowej w plebiscycie publiczności. Udział w Fujitsu Concord Jazz Festiwal 2002 przynosi TOP VOCAL AWARD a płyta „Homage” Three for Brazil nagrana dla japońskiej Pony Canyon Records zostaje umieszczona przez „Swing Journal” na liście TOP 20 JAZZ ALBUMS w Japonii.
Równolegle do kariery wokalnej realizuje również karierę niezależnego producenta. W 2016 roku założyła fundacje non for profit „Sounds and Notes” i w lutym 2017 roku zorganizowała 8-mio dniowy pierwszy festiwal w Chicago pt. „Chopin IN the City”.
Każda z jej płyt jest wydarzeniem artystycznym. Jej udział w festiwalach na całym świecie, takich jak: CJF, CWMF, FCJF, EJF, JVCJF i wielu innych, stawiają ją w gronie najlepszych wokalistek jazzowych. Album „The Light” wydany z początkiem 2005 roku to kolejne zaskoczenie dla krytyków i fanów jej muzyki. Jej następne projekty „Lulajże – The Lullaby for Jesus”, „Andanca” i „Live Sounds Live” zdobywają uznanie i znajduje sie na listach nie tylko radiostacji jazzowych w Stanach, Europy i Azji. Jej kolejny projekt Chopin World Sound uznany zostal przez krytyka Chicago Tribune jako jeden z 10 najważniejszych wydarzeń w ostatnich 30 latach w Chicago. Nowe projekty oczekiwane są z dużym zainteresowaniem zarówno wśród słuchaczy jak i krytyków na całym świecie.
Laureatka wielu prestiżowych nagród m.in. w 2011 nagrody MKiDN oraz Prezydenta miasta Słupska.
AGA KIEPUSZEWSKA – wokalistka.
Urodzona w Słupsku, absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu na kierunku dyrygentura chóralna (2003-2008) oraz Akademii Muzycznej w Katowicach na specjalności wokalistyka jazzowa (2008-2013). Stypendystka programu Socrates-Erasmus w Consevatorium di Santa Cecilia w Rzymie (2007). W latach 2009-2015 związana z Operą Krakowska (m.in. jako konsultant wokalny przy musicalu „Mały Lord”). W latach 2011-2014 pracowała jako dyrygent i trener wokalny z krakowskim chórem gospel Joyful Voice oraz jaworzańskim chórem Gospel Wings. Jej debiutancka płyta zatytułowana „Silence” miała premierę w 2012 roku (wydana nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia). Drugi album - „Fala” - ukazał się na rynku w bieżącym roku w postaci płyty CD i w wersji winylowej. Aga Kiepuszewska wystąpiła również gościnnie m.in. na albumach: „Marysia – wiersze z Kazachstanu” Soundcheck, „Nils Project”, „Pamiętniki z powstania warszawskiego”, „Ty i ja” New Life M., „Piękna Pani”. Poza działalnością czysto muzyczną zaangażowana również w inne projekty muzyczne, m.in. wykonuje partię solową Marusi w operze „Czarodziejska Góra” z muzyką Pawła Mykietyna w reżyserii Andrzeja Chyry (prapremiera na festiwalu Malta w Poznaniu, 2015), występuje jako solistka w spektaklu taneczno-muzycznym „Kryptonim 27” oraz w spektaklu-oratorium: „Pamiętniki z powstania warszawskiego” z muzyką Jerzego Satanowskiego w reżyserii Krystyny Jandy (Warszawa, 2014). Kontynuuje poszukiwania swojego języka muzycznego, pisząc teksty, komponując nowe utwory i koncertując m.in. z Big Bandem Konglomerat, Orkiestrą Nikoli Kołodziejczyka oraz ze swoim zespołem Aga Kiepuszewska Quartet.
NIKOLA KOŁODZIEJCZYK – kompozytor, aranżer, dyrygent i pianista.
Zdobywca dwóch Fryderyków – w kategorii „Jazzowy Album Roku” (2016 r.) oraz „Jazzowy Debiut Roku” (2015 r.). Stypendysta Berklee College of Music World Scholarship Tour, zdobywca wielu nagród - m.in. na Transatlantyk Instant Composition Competition, Bielskiej Zadymce Jazzowej, Krokus Jazz Festival, Jazz Juniors i innych. Półfinalista Bosendorfer Solo Piano Competition na Montreux Jazz Festival 2007, nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2015.
Jego muzyka zamawiana jest przez instytucje oraz artystów z kraju i ze świata (m.in. Nowa Zelandia, Holandia, Tunezja), wykonywały ją takie gwiazdy jak Richard Bona wraz z Metropole Orkest, wiele orkiestr symfonicznych pod batutą samego Kołodziejczyka, w tym orkiestry filharmonii Szczecińskiej, Koszalińskiej, Wrocławskiej (NFM Leopoldinum), Łódzkiej, Podlaskiej, Lwowskiej, a także takie orkiestry i big bandy jak Jazz Orchester Regensburg, Nederlands Blasers Ensemble, Amine et Hamza M'Raihi, Concept Art Orchestra, Nigel Kennedy Orchestra of Life Strings, Akademicka Orkiestra Barokowa, Orkiestra L'Autunno, Multiplayer Ensemble, Big Band Małopolski i wiele innych.
Nikola Kołodziejczyk jest autorem suit koncertowych: Chord Nation na orkiestrę jazzową, Barok Progresywny na instrumenty historyczne, ludowe i współczesne, Koncertu Brzezińskiego na maszyny do szycia, maszyny do pisania i 9 instrumentalistów oraz Instant Ensemble na komponowanie strumieniowe w czasie rzeczywistym dla 7 instrumentalistów.
Razem z Michałem Tomaszczykiem jest twórcą Konglomerat Big Band. Wraz z Michałem Bryndalem i Maciejem Szczycińskim współtworzy Stryjo — trio poświęcone improwizowanym kompozycjom.
Maria Schneider, zdobywczyni dwóch pięciu Grammy i niepodważalny autorytet dla aranżerów z całego świata pisze o Kołodziejczyku: „Jestem pod głębokim wrażeniem jego muzyki. To muzyka potężna, twórcza, dopracowana do najmniejszych szczegółów, z duszą – dość niezwykła. Niesamowity twórca.”
JAROSLAW BESTER - akordeonista, kompozytor
Akordeonista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Jest twórcą Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band) jedynego w Polsce zespołu na stałe współpracującego z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna.
W swej grze, łącząc doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz dzięki zastosowaniu czytelnych form improwizacyjnych osiąga niezwykle energetyczną mieszankę ukazującą niespotykane dotąd możliwości barwowe jak i techniczne akordeonu. Dzięki temu jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych muzyków młodego pokolenia w Europie i w świecie.
W swoim dorobku poza płytami wydanymi w nowojorskim wydawnictwie Tzadik, oraz udziale w wielu innych produkcjach fonograficznych ma na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji w USA, Niemczech, Szwecji, Francji, Finlandii, a także w Polsce.
Koncertował w wielu prestiżowych salach koncertowych i klubach muzycznych na całym świecie między innymi w: USA, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Rosji, Ukrainie, Węgrzech, Belgii, Holandii, Czechach, Finlandii, Włoszech, Estonii, Kanadzie, Hiszpanii, Mołdawii, Bułgarii, Serbii, Słowacji, Białorusi.
Współpracował w wieloma wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej jak i szeroko rozumianej muzyki awangardowej zajmując się nie tylko wykonawstwem, ale także aranżacją oraz kompozycją.
Spośród wielu nazwisk które można by wymienić są takie wybitności jak: John Zorn, Tomasz Stańko, John McClean, Don Byron, Grażyna Auguścik, Kurt Rosenwinkel, Frank London, Ernie Adams, Jerzy Maksymiuk, Waldemar Malicki, Vadim Brodsky, Jorgos Skolias, Vitold Rek, Bronek Duży, i wielu innych.
MACIEJ SZCZYCIŃSKI – kontrabasista, gitarzysta basowy, producent.
Niezwykle doświadczony muzyk zarówno koncertowo jak i sesyjnie (brał udział w nagraniu ponad 100 płyt i ścieżek dźwiękowych do filmów). Laureat takich konkursów jak Jazz nad Odrą, Jazz Juniors oraz Bielska Zadymka Jazzowa. Absolwent klasy kontrabasu klasycznego w średniej szkole w Warszawie, podyplomowego studium jazzowego oraz Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Na swoim koncie ma m.in. występy w zespołach Zbigniewa Namysłowskiego, Nikoli Kołodziejczyka, Marcina Olaka, Adama Bałdycha, współtworzy zespół Bisquit oraz Stryjo. Współpracował m.in. z Michałem Urbaniakiem, Andrzejem Jagodzińskim, Urszulą Dudziak czy Ryszardem Rynkowskim.
MICHAŁ BRYNDAL – perkusista.
Podwójny magister sztuki, absolwent Wydziału Sztuk Pięknych na UMK w Toruniu i Instytutu Jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach. Związany początkowo ze sceną Toruńską (zespoły – Staff, Gribojedow i Sofa). W 2005 zrezygnował z ówczesnej współpracy na rzecz dziennych studiów w Instytucie Jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach. Na studiach rozwinął wiele muzycznych kolaboracji m.in. z Nikolą Kołodzieczykiem czy Adamem Bałdychem. W 2010 roku dołączył do kwintetu Wojtka Mazolewskiego z którym nagrał dwa albumy
W maju 2011 dołączył do legendarnego zespołu Voo Voo prowadzonego przez gitarzystę i kompozytora Wojciecha Waglewskiego. Z Voo Voo nagrał 3 płyty - „Nowa Płyta” w 2012 r., „Dobry Wieczór” oraz „7”. Koncertował również z Moniką Borzym, Mariuszem Lubomskim, Arturem Andrusem, Piotrem Wyleżołem, Marią Peszek, Sorry Boys, OSTR, Ewą Bem, Mietkiem Szcześniakiem, Adzikiem Sendeckim, orkiestrą perkusyjną Ritmodelia i wieloma innymi.
DANIEL POPIAŁKIEWICZ – gitarzysta.
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej. W latach 2008-2009 wykładowca na Uniwersytecie Zielonogórskim na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Obecnie pisze doktorat na macierzystej uczelni. Laureat wielu konkursów (w tym liczne pierwsze nagrody). Jako sideman koncertował na przeszło trzydziestu festiwalach w kraju i za granicą. Od przeszło dziesięciu lat na stałe gra z Łona & The Pimps (dwie Złote Płyty) oraz zwycięzcą polskiej edycji programu „Mam Talent” akordeonistą Marcinem Wyrostkiem (kilka Złotych i Platynowych Płyt oraz nominacja do Nagrody Fryderyk 2010). Ponadto współpracował/współpracuje z zespołami/artystami min. takimi jak: The Globetrotters, Button Hackers, Mieczysław Szcześniak, Lena Piękniewska, Monika Borzym, Piotr Polk. W roku 2008 rozpoczął karierę solową. Nakładem Fonografiki ukazały się dotychczas dwie solowe płyty: „The hope for tomorrow” i „Solstice”. Jesienią 2017 roku ukaże się trzecia.
BART PAŁYGA – multiinstrumentalista.
Specjalizuje się w grze na kilkunastu instrumentach etnicznych z całego świata. Prekursor użycia technik śpiewu gardłowego i alikwotowego w muzyce folkowej i rozrywkowej w Polsce. Z Karoliną Cichą zdobył Grand Prix i nagrodę publiczności Burza Braw na festiwalu Nowa Tradycja w 2013 roku na którym otrzymał również Złote Gęśle dla najlepszego instrumentalisty. Wieloletni współpracownik Marii Pomianowskiej (Chopin na pięciu kontynentach, Zespół Polski, Arcus Poloniae, Lutosłowianie), współtworzy zespoły Yerba Mater, Masala, Village Kollektiv, Mosaik , Radio Samsara i Laterna. Występuje także z Michałem Rudasiem, Mają Kleszcz i Gadającą Tykwą. Nagrał ponad dwadzieścia albumów z muzyką świata, muzyką filmową m.in. Stara Baśń z Krzesimirem Dębskim, dźwięk do audiobooków Gra o Tron, Krzyżacy i Biblia. Eksploruje także rejony muzyki współczesnej i eksperymentalnej współpracując z formacjami Kawalerowie Błotni, Etnofonie Kurpiowskie czy Partytury Fotograficzne. Zagrał ponad 700 audycji edukacyjnych w szkołach i instytucjach kultury współpracując z Filharmonią Narodową i wieloma innymi. Koncertuje na całym świecie.