Hanami baner

Sierpniowe propozycje REJSu wieńczy zaproszenie na multimedialny festiwal "Zakochani w Japonii - słupskie Hanami", w trakcie którego nie mogłoby zabraknąć przeglądu kina japońskiego.

I tak, w weekend 29 - 30 sierpnia dzięki uprzejmości Japan Foundation pokażemy bezpłatnie trzy niedostępne na polskich ekranach tytuły: "Mameshiba" - wzruszający film drogi o niezwykłej relacji łączącej bohatera z jego psem, "Kto mnie obroni" - o dramacie rodziny, która znalazła się na celowniku mediów po tym, jak nieletni syn popełnił morderstwo oraz "Opowieść o gotującym samuraju" - o życiu osiemnastowiecznych wojowników od kuchni, oparta na faktach historia rodu Funaki, który pozostawił po sobie spuściznę w postaci wyrafinowanej i cenionej kuchni starej stolicy, Kioto.

Kolejne tytuły japońskiego przeglądu zaproponujemy w pierwszym tygodniu września: "Pożegnania" - magiczna, wzruszająca, a zarazem pełna humoru opowieść o rytualnych ceremoniach pogrzebowych, "Hokusai" - dokument o życiu i twórczości mistrza japońskiego drzeworytu, twórcy słynnej "Wielkiej fali w Kanagawie", "Prawda" - nowy film Hirokazu Koreedy, który po raz kolejny z czułością portretuje skomplikowane relacje rodzinne, "Nasza mała Polska" - zabawny dokument o młodych Japończykach uczących się języka polskiego oraz propozycja dla młodych widzów "Mirai" - o magicznym ogrodzie, który umożliwia podróże w czasie i odkrywanie nowych wymiarów rzeczywistości; spotkania z krewnymi z przeszłości i przyszłości pomogą małemu Kunowi poradzić sobie z zazdrością po pojawieniu się w domu młodszej siostry.

 

 

29 SIERPNIA,  GODZ. 15.45

MAMESHIBA

Mameshiba foto

Japonia 2009, 106 min
reżyseria: Kamei Toru
obsada: Sato Jiro, Adachi Yumi, Watanabe Tetsu, Takahashi You, Shiga Kotaro

pokaz bezpłatny

 

Jiro ma 32 lata, mieszka z rodzicami i nie pracuje. Nie wychodzi z domu ani nie ma przyjaciół. Kiedy jego ojciec umiera, matka nagle znika, pozostawiając syna z Ichiro, szczeniakiem miniaturowego psa shiba i kilkoma wskazówkami. By ją odnaleźć, Jiro musi wyjść z domu i wejść w interakcje ze światem zewnętrznym, którego tak dotąd unikał. „Mameshiba” to ciepły i wzruszający, ale i pełen humoru film drogi.

 


 

Kto mnie obroni foto 3

29 SIERPNIA, GODZ. 18.00

KTO MNIE OBRONI

Daremo mamotte kurenai
Japonia 2009, 118 min
reżyseria: Kimizuka Ryoichi
obsada: Sato Koichi, Shida Mirai, Matsuda Ryuhei, Ishida Yuriko

pokaz bezpłatny

 

Obraz Ryoichiego Kimizuki pokazuje lęki współczesnego społeczeństwa japońskiego przez pryzmat dramatu rodziny, której nieletni członek popełnia morderstwo oraz rozterek wewnętrznych funkcjonariusza wyznaczonego do jej ochrony. Opowiada o rodzinie Funamura, która znajduje się na celowniku mediów po tym, jak ich syn dokonuje najcięższego przestępstwa.

Detektyw Katsuura podejmuje wszelkie starania, by ochronić młodszą córkę Saori, ale wszystkie jego działania są publikowane w internecie. Czy uda mu się uwolnić siebie i dziewczynkę od tego wszechobecnego medium?

 


 

Opowieść o gotującym samuraju foto

30 SIERPNIA, GODZ. 12.00

OPOWIEŚĆ O GOTUJĄCYM SAMURAJU

Bushi no kondate
Japonia 2013, 121 min
reżyseria: Asahara Yuzo
obsada: Kora Kengo, Ueto Aya, Yo Kimiko, Nishida Toshiyuki

pokaz bezpłatny

 

Film Yuzo Asahary prezentuje zupełnie inne podejście do kina samurajskiego niż to, do którego widzowie przywykli dzięki filmom m.in. Akiry Kurosawy. Zamiast spektakularnych pojedynków na katany, zobaczymy życie japońskich wojowników w XVIII wieku od kuchni. I to dosłownie. Ród samurajski Funaki z prowincji Kaga (obecnie prefektura Ishikawa) służy swemu panu feudalnemu nie za pomocą szabli, ale kuchennego noża. I choć ich kuchnia jest bardzo ceniona, są raczej pogardzani jako „gotujący samuraje”. Młody sukcesor rodu Yasunobu, uwielbiający szermierkę, nie może pogodzić się z tym stanem rzeczy i nie wykazuje zainteresowania gotowaniem. Co więcej, ojciec aranżuje mu małżeństwo z Haru, posiadaczką niezwykle wyrafinowanego podniebienia i wielkiego talentu kulinarnego, ale także i niewyparzonego języka, który już raz stał się przyczyną jej rozwodu. Kobieta stawia sobie ambitne zadanie nauczyć swojego marudnego męża sztuki gotowania.

Film inspirowany jest historią rodu z prowincji Kaga, który pozostawił po sobie spuściznę w postaci wyrafinowanej kuchni, cenionej równie wysoko jak kuchnia ze starej stolicy, Kioto, serwowanej na pięknej lace i ceramice Kutani. Autentyczne są także pokazane w nim wydarzenia historyczne.

 


 

Pożegnania foto

3 WRZEŚNIA, GODZ. 18.00

POŻEGNANIA

Okuribito
Japonia 2008, 130 min
reżyseria: Yôjirô Takita
scenariusz: Kundo Koyama
zdjęcia: Takeshi Hamada
muzyka: Joe Hisaishi
obsada: Masahiro Motoki, Tsutomu Yamazaki, Ryôko Hirosue, Kimiko Yo

 

"Pożegnania" to przepiękna, wzruszająca, ale opowiedziana z humorem historia oswajająca widzów z przerażającym wielu, a przecież jak najbardziej naturalnym zjawiskiem, jakim jest śmierć.

Po wieloletnich, gorliwych staraniach Daigo uzyskuje angaż w orkiestrze filharmonicznej. Poczucie spełnienia trwa jednak nad wyraz krótko, jako że na mocy odgórnej decyzji orkiestra zostaje rozwiązana. Zrozpaczony Daigo sprzedaje więc umiłowaną wiolonczelę, powraca wraz z małżonką w rodzinne strony i rozgląda się za nowym zatrudnieniem. Wreszcie natrafia na równie obiecujące, co tajemnicze ogłoszenie. Na miejscu okazuje się, że oferowana praca dotyczy rytualnej posługi przy ceremoniach pogrzebowych. Daigo, on odnajduje się w nowej roli strażnika bram życia i śmierci, pośrednika i przewodnika ku zaświatom. Jednocześnie paradoksalnie uczy się odkrywać radość i piękno życia.

Yôjirô Takita stworzył wspaniałą, prawdziwie magiczną opowieść o życiu i śmierci. Cała konstrukcja przypomina baśń, w której każda decyzja bohatera to kolejny etap w jego rozwoju i przygotowanie do ostatecznego zadania. Wszystko opowiedziane jest z wyczuciem i niezwykłą delikatnością, a jednocześnie z wielkim humorem i bezpośredniością. To fantastyczny film pokazujący, że nie trzeba szokować, by przekraczać granice tabu. /Marcin Pietrzyk, filmweb/

 


 

Hokusai foto

4 WRZEŚNIA, GODZ. 18.00
5 WRZEŚNIA, GODZ. 20.15

HOKUSAI

USA, Japonia, Wielka Brytania 2017, 88 min.
Hokusai: Beyond the Great Wave
reżyseria: Patricia Wheatley

 

Hokusai to niezwykły dokument i ekskluzywna wycieczka po wystawie w brytyjskim muzeum „Hokusai: Beyond the Great Wave”. Film kręcony w Japonii, Francji i Wielkiej Brytanii skupia się na życiu i twórczości Hokusaia w egzotycznym, hermetycznym świecie japońskiej kultury.

Katsushika Hokusai urodził się w roku 1760, w Edo. W wieku lat piętnastu rozpoczął naukę sztuki wykonywania drzeworytów, przez lata zajmował się ilustrowaniem książek i malowaniem portretów aktorów teatru kabuki. Spędził swoje życie badając zarówno człowieka, jak i obsesyjnie eksplorując świat duchowy. "Wielka fala w Kanagawa" to jeden z najbardziej rozpoznawanych i lubianych drzeworytów poza granicami Japonii. Jest to część cyklu zatytułowanego "Trzydzieści sześć widoków góry Fuji". Wykorzystując niezwykłe zbliżenia i przełomową technologię wideo 8K, dokument przedstawia efekt badań światowych ekspertów twórczości Hokusaia, którzy stoją na czele Cyfrowej Historii Sztuki.

Hokusai przez lata żył w biedzie, ale nigdy nie zaprzestał poszukiwań perfekcji w swojej sztuce. Wpłynął na sztukę Moneta, Van Gogha i Picassa, jest ojcem Mangi i jedynym malarzem z własnym emoji.

 


 

Prawda foto 2

4 WRZEŚNIA, GODZ. 20.00
5 - 6 WRZEŚNIA, GODZ. 18.00

PRAWDA

La vérité
Francja, Japnia 2019, 106 min
reżyser: Hirokazu Koreeda

scenariusz: Hirokazu Koreeda
zdjęcia: Éric Gautier
muzyka: Alexei Aigui
obsada: Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Ethan Hawke

 

Fabienne , francuska gwiazda filmowa, publikuje wspomnienia zatytułowane „Prawda”. Jej córka, scenarzystka, jest gotowa zakwestionować słuszność wybranej nazwy: nie odnajduje w książce ani słowa prawdy, przynajmniej o sobie. Spotkanie po latach zamieni się w konfrontację, w trakcie której miłość zderzy się z tajonymi urazami, a prawda wreszcie ujrzy światło dzienne.

Choć Hirokazu Koreeda zamienił Tokio na Paryż, a obiektyw kamery skierował na wolną od trosk materialnych burżuazję, jego przepis na kino pozostał taki sam. Japończyk wciąż jest czujnym, a przy tym niezwykle czułym portrecistą skomplikowanych rodzinnych więzi. Nawet gdy zdarza mu się rozdrapywać niezabliźnione rany na sercach bohaterów, nigdy nie zapomina założyć na nie kojącego opatrunku. Idąc na jego film nie musicie się obawiać, że wyjdziecie z seansu z popsutym humorem.

Nie będę mówić samej prawdy. To za mało interesujące – broni się Fabienne (Catherine Deneuve), gdy córka (Juliette Binoche) oskarża ją, że w wydanej niedawno autobiografii popuściła wodze fantazji. Dla bohaterki życie na styku rzeczywistości i fikcji to chleb powszedni. Jest wybitną aktorką, boginią ekranu, która do perfekcji opanowała wykorzystywanie autentycznych przeżyć na potrzeby roli. Goniąc za kolejnymi artystycznymi wiktoriami, gwiazda zawsze stawiała bliskich na drugim miejscu. W efekcie jej relacja z córką to materiał na wieloletnią terapię. Naznaczona rozczarowaniem i żalem, a jednak niepozbawiona bliskości oraz poczucia humoru. Nabrzmiała od konfliktów, a mimo to nacechowana wzajemnym szacunkiem. Raz zimna wojna, raz czułe słówka.

"The Truth" to kino prawdziwie kobiece. Panowie zostają w nim sprowadzeni do roli służących: gotują, bawią się z dziećmi, zadowalają bohaterki w sypialni. Przywództwo dzierżą panie. To one kształtują rzeczywistość: podejmują kluczowe decyzje, wynagradzają, karzą i udzielają łaski. Na ich czele stoi Catherine Deneuve. Królewska w każdym słowie, czynie i geście aktorka tworzy pełną odcieni kreację diwy, która nie wylewa za kołnierz, pali jak smok i zawsze ma na podorędziu ostrą jak brzytwa ripostę. /Łukasz Muszyński, filmweb/

 


 

Mirai foto 5

5 WRZEŚNIA, GODZ. 14.00
6 WRZEŚNIA, GODZ. 16.00

MIRAI

Mirai no Mirai
Japonia 2018, 100 min.
reżyseria: Mamoru Hosoda
scenariusz: Mamoru Hosoda
muzyka: Masakatsu Takagi

film w wersji z dubbingiem, wiek 8+

 

                Mirai to wyjątkowa opowieść o podróżach w czasie, które mają moc uzdrawiania relacji w rodzinie. 5-letni Kun nie radzi sobie z zazdrością po pojawieniu się w domu młodszej siostry. Wbrew oczekiwaniom rodziców nie darzy małej Mirai miłością i nie kryje swojej frustracji. Niespodziewanie odkrywa, że ogród obok domu umożliwia podróże w czasie i spotkania z krewnymi z przeszłości lub przyszłości. Daje to początek niezwykłej przygodzie, w czasie której Kun lepiej poznaje dzieje własnej rodziny. Obserwuje dziadka, którego pasją były motocykle, mamę, która – zupełnie tak jak on – nie lubiła podporządkowywać się woli dorosłych oraz swoją nastoletnią siostrę. Czy te spotkania pozwolą Kunowi nauczyć się empatii, równowagi oraz wrażliwości na innych?

                “Mirai” to najnowsza animacja jednego z najważniejszych współczesnych twórców tego gatunku, Mamoru Hosody, reżysera m.in. “Wilczych dzieci”, a zarazem pierwszy japoński film anime, który miał swoją premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Twórca ponownie podejmuje w niej temat podróży w czasie i odkrywania nowych wymiarów rzeczywistości.

 


 

Nasza mała Polska foto 2

5 WRZEŚNIA,  GODZ. 16.00

NASZA MAŁA POLSKA

Polska 2019, 70 min
reżyseria: Matěj Bobřík
scenariusz: Matěj Bobřík

 

Co roku kilkanaścioro młodych Japończyków rozpoczyna studia na Wydziale Polonistyki Tokijskiego Uniwersytetu Studiów Zagranicznych. Jednym z obowiązkowych zadań studentów drugiego roku jest wystawienie sztuki teatralnej w języku polskim. "Nasza mała Polska" mówi nie tylko o procesie uczenia się języka polskiego, lecz także o tym, jak wyobrażenia o dorosłości zderzają się z rzeczywistością. Film Mateja Bobrika ma słodko-gorzki smak dorastania.

Matej Bobrik, słowacki reżyser i scenarzysta, ukończył łódzką filmówkę i na stałe mieszka w Warszawie. „Nasza mała Polska” to jego pierwszy pełnometrażowy film dokumentalny.

 

HANAMI - repertuar filmowy

HANAMI - opis filmów

Hanami - program festiwalu

 

Hanami program filmowy

 

 


kino REJS, teatr RONDO, Słupski Ośrodek Kultury, ul. Niedziałkowskiego 5

rezerwacja i odbiór wejściówek oraz biletów w godzinach czynnej kasy kina. tel. 59 8426349


 

Hanami organizatorzy

Hanami partnerzy