Wspólnie ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych zapraszamy na nowy cykl pod hasłem KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA.
Będzie to niepowtarzalna okazja, by zobaczyć na cyfrowo odrestaurowanych kopiach arcydzieła rodzimej kinematografii. Dla prawdziwego kinomana pozycja obowiązkowa!
Na cykl złoży się dziesięć filmów, które na stałe wpisały się do światowego kanonu X Muzy: od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80. Dodatkowo każdy pokaz poprzedzony będzie krótką wideoprelekcją w wykonaniu Tomasza Kolankiewicza, która przybliży widzom tematykę dzieła oraz realia polityczno-społeczne jego powstania.
Pierwszy pokaz w ramach nowego cyklu już w sobotę 18 lutego o godzinie 13:00.
Rozpoczynamy kultowym "Popiołem i diamentem" Andrzeja Wajdy z 1958 roku.
Wszystkie bilety po 10,00 zł dostępne w kasie kina oraz online na stronie Ekobiletu.
Wszystkie filmy prezentowane będą z angielskimi napisami.
Lista tytułów:
1. Popiół i diament – Andrzej Wajda 1958 - luty
2. Pociąg – Jerzy Kawalerowicz 1959 - marzec
3. Do widzenia, do jutra – Janusz Morgenstern 1960 - kwiecień
4. Nikt nie woła – Kazimierz Kutz 1960 - maj
5. Zezowate szczęście – Andrzej Munk 1960 - czerwiec
6. Sanatorium pod klepsydrą – Wojciech Jerzy Has 1973 - lipiec
7. Barwy ochronne – Krzysztof Zanussi – 1976 - sierpień
8. Aria dla atlety – Filip Bajon – 1979 - wrzesień
9. Gorączka – Agnieszka Holland 1981 - październik
10. Przypadek – Krzysztof Kieślowski 1981 - listopad
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, 35mm, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
18 LUTEGO GODZ. 13.00
POPIÓŁ I DIAMENT
Polska 1958, 110 min
reżyseria: Andrzej Wajda
scenariusz: Andrzej Wajda, Jerzy Andrzejewski
zdjęcia: Jerzy Wójcik
muzyka: Fryderyk Chopin, Michał Kleofas Ogiński, Jan Krenz
obsada: Zbigniew Cybulski, Ewa Krzyżewska, Adam Pawlikowski, Stanisław Milski
Maciek Chełmicki, młody akowiec, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR w przededniu zakończenia drugiej wojny światowej. W tym samym czasie poznaje Krystynę, barmankę w hotelu. Rozdarty między poczuciem obowiązku a rodzącym się uczuciem będzie musiał dokonać wyboru. Tej nocy trwa bankiet z okazji zwycięstwa. Poranek okaże się dla bohatera tragiczny w skutkach.
Film Andrzeja Wajdy zapisał się w historii polskiej kultury i światowego kina jako film ikoniczny dla Szkoły Polskiej oraz symbol narodowej kinematografii. Mimo że był adaptacją popieranej przez władze Polski Ludowej powieści Jerzego Andrzejewskiego „Zaraz po wojnie” (1947), nie realizował zamówienia władzy, gdyż przeniósł uwagę i sympatię widzów ze starego komunistycznego działacza na młodego akowca, podkreślając tragizm jego losu. Co więcej, zupełnie porzucił estetykę socrealizmu na rzecz nowej estetyki obrazu, gry aktorskiej, niejednoznacznej oceny moralnej.
Uznany za najlepszy film polski 1958 roku przez redakcję czasopisma „Film”, zdobył szereg nagród za granicą: m.in. FIPRESCI w Wenecji (1959), nagrodę Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych w Vancouver (1960), nagrody krytyki filmowej w Niemczech Zachodnich i w Czechosłowacji. Reżyser powrócił do bohaterów filmu po 35 latach w filmie „Pierścionek z orłem w koronie” wg powieści Aleksandra Ścibora-Rylskiego.