W ramach cyklu SZTUKA W KADRZE zapraszamy w kwietniu na dokument poświęcony geniuszowi z Północy, Edvardowi Munchowi, jego twórczości, problemom psychicznym i skomplikowanym związkom z kobietami.

 

Munch FB wydarzenie mały

 

Po seansie odbędą się warsztaty inspirowane twórczością bohatera filmu.

"Nie maluję tego, co widzę, ale to, co widziałem".
Uczestnicy warsztatu wykorzystają technikę graficzną druku wypukłego, linoryt, który oferuje ogromne możliwości ekspresji artystycznej, tak istotnej w twórczości Muncha.

Liczba miejsc ograniczona.
Zapisy i opłata w kasie kina
Cena: 20,00 zł

 

Munch The Scream Munch Oslo

 

 

Kup bilet:
ecobilet emcek

Munch Madonna Munch Oslo

23 kwietnia, godzina 13:30
MUNCH: MIŁOŚĆ, DUCHY, WAMPIRZYCE

Munch - Love, Ghosts and Lady Vampires
Włochy 2022, 93 min
reżyseria: Michele Mally
obsada: Ingrid Bolsø Berdal

Munch Starry Night Munch Oslo M0009 20081219

Jego „Krzyk” stał się symbolem naszych współczesnych niepokojów. Nie ma jednak na świecie malarza bardziej znanego i jednocześnie mniej poznanego niż Edvard Munch. Dziś ten stan rzeczy ma szansę ulec zmianie dzięki nowemu muzeum, które zostało otwarte w Oslo w październiku 2021 roku. To spektakularny drapacz chmur wznoszący się na fiordzie stolicy Norwegii; zaprojektowany, by pomieścić ogromny zbiór złożony przez artystę swojemu miastu: 28 000 dzieł, od obrazów po grafiki i rysunki, a także notatniki, szkicowniki, fotografie i eksperymentalne filmy. Wszystkie razem dają nam oszałamiający wgląd w umysł, pasje i sztukę geniusza Północy. Śmierć matki, a następnie ukochanej siostry Sophie, a także wyniszczająca depresja ojca naznaczyły życie Muncha już w dzieciństwie. Jak opowiada jego biografka Sue Prideaux, Munch przeżył osiemdziesiąt trudnych lat, wypełnionych problemami psychicznymi, alkoholizmem i izolacją.

Munch Vampire Munch Oslo M0679 20060117

W poznawaniu Muncha istotne jest także doświadczenie bohemy schyłku wieku fin de siècle oraz skomplikowane relacje z kobietami, „wampirzycami”. Dla Muncha trauma i sztuka, pożądanie i udręka łączą się w silną refleksję nad Kobietą, syreną i enigmatycznym sfinksem, by użyć słów artysty, która przyciąga i przeraża mężczyznę, jak wskazuje pisarka Gunnhild Øyehaug. Przede wszystkim jednak dokument skupia się na jego sztuce, zastanawiając się nad głównym tematem, który wyróżnia się w jego różnorodnej twórczości: wyjątkowym pojęciem Czasu. Munch napisał: Nie maluję tego, co widzę, ale to, co widziałem. Powtarzał swoje tematy, malował i przemalowywał te same obrazy, zachowując je w swoim atelier. Czas w jego rozumieniu był pomostem łączącym wymiary wszechświata, umożliwiającym nawiązanie kontaktu z duchami i duszami. Film bada potężne dziedzictwo, by na nowo rzucić światło na Edvarda Muncha, człowieka o niezwykłym i tajemniczym uroku, prekursora i mistrza. Jednocześnie, to podróż po Norwegii Muncha, po miejscach mu drogich; to poszukiwanie korzeni i tożsamości uniwersalnego artysty.