Kontynuujemy drugą część cyklu "Krótka historia polskiego kina: twórcy osobni". Bohaterami kwietniowej odsłony będą Jerzy Skolimowski i jego "półkownik" "Ręce do góry".

 

KHPK2 Ręce do góry

 

20 kwietnia, godzina 16.00

RĘCE DO GÓRY


Polska 1967, 76 min
reżyseria: Jerzy Skolimowski

scenariusz: Jerzy Skolimowski, Andrzej Kostenko
muzyka: Krzysztof Komeda
zdjęcia: Witold Sobociński, Andrzej Kostenko
obsada: Jerzy Skolimowski, Joanna Szczerbic, Tadeusz Łomnicki, Adam Hanuszkiewicz, Bogumił Kobiela

 

Jerzy Skolimowski, reżyser na emigracji, po 14 latach wraca do swojego zatrzymanego w 1967 roku filmu o zjeździe absolwentów. Dobrze sytuowani lekarze z balu postanawiają jechać nocą do kolegi, który nie przyjął zaproszenia.

Prolog w kolorze wprowadza w okoliczności realizacji oryginalnego filmu „Ręce do góry”. Po trylogii z Andrzejem Leszczycem reżyser zdecydował się uczynić go jednym z bohaterów – piątki bohaterów, którzy spotykają się po latach na balu absolwentów akademii medycznej. Ich pseudonimy: Zastawa, Opel Rekord, Alfa i Romeo, Wartburg sygnalizują status materialny i korzyści czerpane z małej stabilizacji lat 60. Próbą dla ich charakterów okazała się afera z okresu studiów, kiedy w czynie społecznym przygotowali wielkoformatowy portret Stalina, przez przypadek z podwójną parą oczu.

Zasadnicza część filmu – czarno-biała opowieść o przyjaciołach – powstała w 1967 roku, ale została zatrzymana przez cenzurę. W wyniku rozmów z urzędnikami Skolimowski podjął decyzję o emigracji. Powrócił do tego filmu, na zaproszenie władz kinematografii w okresie solidarnościowej odwilży i w 1981 roku dokręcił kolorowy prolog, w którym wyjaśnia swoją ówczesną sytuację i obecną kondycję. Ilustruje go zdjęciami z planu filmu „Fałszerstwo” (1981) Volkera Schlondorffa, w którym wystąpił jako aktor w roli fotoreportera w zrujnowanym wojną Bejrucie. Ponadto zdjęciami z Londynu, m.in. marszów poparcia dla Solidarności. Muzykę do filmu skomponował Krzysztof Komeda. Natomiast w prologu wykorzystano fragment Kosmogonii Krzysztofa Pendereckiego. Eseistyczne walory prologu budują też cytaty ze współczesnego polskiego malarstwa: Edwarda Dwurnika, Teresy Pągowskiej, Zdzisława Beksińskiego i inni.

 

Pokaz w ramach cyklu „Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni”
organizowanego przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych we współpracy z WFDiF
i DI Factory, przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

 

Seans rozpocznie prelekcja wideo kuratora przeglądu, filmoznawcy Tomasza Kolankiewicza.
Film wyświetlany w wersji z angielskimi napisami.
Wszystkie bilety w cenie 10,00 zł.

 

Link do biletów tutaj.