ŻERTWA monodram w wykonaniu Mateusza Nowaka. 23 października w Teatrze Rondo.
Scenariusz i inscenizacja: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak
na podstawie lub z wykorzystaniem fragmentów tekstów: "Dziennik bez samogłosek" Aleksandra Watta, "Pan Tadeusz", "Sen" i "Śniła się zima" Adama Mickiewicza, "Zapluty karzeł reakcji" Piotra Woźniaka.
scenariusz - Stanisław Miedziewski / Mateusz Nowak, reżyseria - Stanisław Miedziewski, muzyka - Łukasz Szulc, projekt kostiumu, instalacja - Magdalena Franczak, wykonanie kostiumu - Bożena Piotrowska
Przedstawienie przywołuje czas stalinowskich więzień w Polsce. Bohater opowieści wprowadza dzisiejszych odbiorców historii w świat, do którego dostęp jest utrudniony. Świat ten już się znalazł w przestrzeni narodowego MITU. .... Jak mówić o tamtych ludziach ,którzy istnieli . i których los jest dla nas przestrogą ?... Uprawiać modną historyczną hagiografię ?.........TO ROBILI POLACY POLAKOM , nikt inny , przecież nie marsjanie. Zawsze , Polacy Polakom,,,,,, ŻERTWA-to ofiara całopalna.
Spektakl powstał w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublin
Partnerzy:
Dzielnicowy Dom Kultury "Węglin" w Lublinie
Słupski Ośrodek Kultury - Teatr Rondo w Słupsku
Mateusz Nowak (ur. 1986) – polonista i logopeda, monodramista, recytator, instruktor żywego słowa. Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi "za zasługi w działalności edukacyjnej i artystycznej w dziedzinie recytacji, kultury żywego słowa i teatru amatorskiego". Na stałe związany z Dzielnicowym Domem Kultury „Węglin” w Lublinie. Stypendysta Marszałka Województwa Lubelskiego, Narodowego Centrum Kultury i Prezydenta Miasta Lublin. Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Lublin w dziedzinie kultury. Dwukrrotnie rekomendowany do Nagrody Artystycznej Miasta Lublin. Laureat Lubelskiej Nagrody Kulturalnej ŻURAWIE w kategorii „Słowo” oraz Tytułu „Człowiek Roku 2015” w kategorii „Kultura” w plebiscycie lubelskiego „Dziennika Wschodniego”. Artystycznie współpracował m.in.: z Pracownią Słowa i Czytelnią Dramatu Centrum Kultury w Lublinie, Teatrem Starym w Lublinie oraz Filharmonią Lubelską. Swoje monodramy zagrał ponad sto razy w kraju i za granicą (Albania, Armenia, Czechy, Kuwejt, Mongolia, Niemcy, Słowacja, Turcja, Ukraina) i zdobyła za nie blisko dwadzieścia nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych.